woensdag, maart 23, 2011

Eten van het seizoen: maart

Volgens mij is het kopen van groenten van het seizoen een bekend gegeven. Een beetje uitgekauwd ook. Toch kocht ik een tijdje terug verse asperges, die natuurlijk normaal helemaal niet in de winter te koop zijn. Maar ja, in een tijd waarin het voordeliger is groenten in te vliegen dan in Nederland te telen, wat zal ik zeggen.

In het magazine Gastvrij van de Makro las ik in de seizoenskalender, behalve de overbekende groenten ook heel bijzondere dingen:

Helaas kan ik in mijn versie van blogspot geen tabellen maken, dus geef ik de gerechten met een komma aan:

Aardappel, nieuwe; aardpeer; andijvie; bleekselderij; boerenkool; coquille st. Jacques, houtduif, kabeljauw, knolselderij, koolvis, kweepeer, mango, oesters en schelpdieren, pastinaak, pompelmoes, pompoen, prei, rabarber, radijs, reegeit (tot 15 maart), rode biet, rode kool, rode poon, savooikool, schorseneren, spinazie, spruiten, tarbot, veldsla, wild konijn, witte kool, Zeeuwse mosselen, zuurkool.

3 opmerkingen:

  1. Uitgekauwd of niet, het is goed dat je het ter sprake brengt.
    Het beste zou zijn (zowel voor portemonnee als milieu) om alleen maar uit eigen tuin te eten maar dat is voor de meesten (helaas) niet haalbaar. In de zomer doe ik het zo veel mogelijk maar in de winter is het veel moeilijker voor ons, ook vanwege onze eetgewoonten (heel veel groente en fruit).
    Maar waar het kan probeer ik er wel rekening mee te houden.
    gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben houtduiven in de tuin, die staan ook in je lijstje! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @NZ, ik ben daar ets anders over gaan denken, nu mijn familie gestopt is met paprika's telen, omdat de ingevoerde paprika's voordeliger zijn uit Spanje en Israël.

    @Willeke, ja, die staan er ook op. :-)) Dat was het verrassendst aan de Makro lijst.

    BeantwoordenVerwijderen