vrijdag, april 15, 2011

De rabarberplant in mijn achtertuin


Sinds jaren heb ik een rabarberplant in mijn achtertuin. Ik nam hem, nadat ik op een natuurcentrum een rabarberplant onder een hoge plant tegen een muur zag staan. De rabarber was daar geplaatst om de voet van die hoge plant te beschermen tegen de zon.

Ik haalde een rabarberplant op bij familie en het eerste jaar had de plant het nog niet naar zijn zin. Hij stond er armetierig bij. In het tweede jaar kon ik er van eten. Maar buiten dat is het gewoon een prachtige plant die niet misstaat in de achtertuin. Soms vind ik het gewoon zonde om hem van wat stengels te ontdoen.

Vandaag was het zover dat ik even naar de achtertuin liep en met een stuk of twintig stelen door het huis naar de voorkant liep waar mijn kliko's staan. Ik legde de stengels met blad op de auto en stuk voor stuk, haalde ik de bladeren van de stengels en wierp ze in de GFT.
Niet dat ik in een drukke straat woon, maar ik had wel bekijks.

Van Teunie leerde ik dat je er ook custard door kon doen, dus dat deed ik ook vandaag.
Custard bindt natuurlijk ook het vocht van de rabarber. Rabarber is niet echt gezond, maar lekker en leuk is het wel.

4 opmerkingen:

  1. Mijn moeder maakte vroeger, en nu nog, wel eens rabarber. Ik vind het erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoezo niet echt gezond? sinds wanneer is een groente niet gezond?
    groet,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier zie je een tabel met de voedingswaarde van rabarber: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=788

    Rabarber bevat oxaalzuur en dat is niet zo heel erg bevordelijk voor de calciumopname. Vroeger kookte met daarom krijt mee. Maar in een gevarieerde voeding en als je er geen kilo's van eet, kan het geen kwaad.

    Rabarber is wel slecht voor je tanden: denk aan tanderosie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Vlijtig Liesje, ben het helemaal met je eens.
    @Joke, vanwege het oxaalzuur en het gebruik van suiker om het eetbaar te maken.
    @Willeke. Bedankt voor de reminder. Ik denk meer aan het suikergebruik en dat je na de langste dag daarom beter geen rabarber meer kunt eten.

    BeantwoordenVerwijderen