vrijdag, april 29, 2011

Lintjesregen

Morgenmiddag weet een broer van me, dat hij een lintje heeft gekregen. Ik hoop dat hij het nu nog niet weet, alhoewel hij net als velen anderen best weet dat wanneer je op de 29e op het stadhuis moet zijn, dat er iets aan de hand moet zijn.

Hij heeft zijn sporen op vrijwilligerswerk verdiend. Vele jaren als vrijwilliger heeft hij er op zitten.

Voor mij is het niet de eerste keer dat ik het meemaak dat iemand in familiekring een lintje krijgt. Wel is het afwisselend hoeveel mensen bij de uitreiking mogen zijn. In mijn woonplaats zijn het twee mensen die er bij mogen zijn. Dat is wel een echt minimum. Ik maakte ook mee dat er wel twintig gasten per lintjesontvanger bij mogen zijn.

Morgen hebben we weer een familiefeestje en dat is altijd erg gezellig. Ik geloof als ik goed geteld heb dat ik het al voor de zesde keer ga meemaken, dat iemand een lintje krijgt. Het blijft leuk.
Ik herinner me nog een zwager die als vrijwilliger bij de radio-omroep werkte en maar niet snapte waarom hij de lijst met lintjesontvangers niet kreeg. Pas op het allerlaatst kreeg hij de lijst en toen was er ook nog een regel tussenuit gevallen. Hij liep al vele jaren rond bij de uitreiking om met een microfoon de geridderden te interviewen. Toch realiseerde hij zich pas een half uur voor aanvang dat hij er bij zat! Gelukkig had mijn zus hem zover gekregen een beter pak aan te doen dan dat hij normaal aanhad. Op dat andere pak zat een vlek en die andere gewone pakken hadden ook allemaal toevallig wat. Alleen dat ene goede mooie pak was geschikt.

De verhalen hoe het zo toevallig uitkwam dat iemand net op het stadhuis moest zijn, dat zijn de leuke dingen.

Update avond 29-4-2011: Ja, hij had het toch niet in de gaten, want er was hem gevraagd of hij voor iemand anders een toespraak wilde schrijven. Die iemand anders zou een lintje krijgen. Hij was daarvoor uitgenodigd en of hij dan die toespraak wilde maken en uitspreken. Tja, dat wilde hij wel. Die toespraak, je raadt het vast al, is niet uitgesproken. Die andere persoon kreeg geen lintje. Bovendien had broer al jarenlang beweerd, dat hij helemaal geen lintje wilde hebben. Hij ging er van uit dat iedereen dat wel zou begrijpen.

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je broer een lintje krijgt! Als iemand zich zo lang weet in te zetten voor de medemens is het echt verdiend! Hopelijk is het een zeer geslaagde dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Willeke, ja, lijkt me ook een leuk moment. Broer vond het feestje wel aardig, maar van hem had het niet gehoeven.
    We hadden een uitgebreide high tea. Er waren ongeveer 70 mensen bij.

    BeantwoordenVerwijderen