maandag, mei 16, 2011

De internist had goed nieuws voor me

Door een in februari door het bedrijf betaald onderzoek waar alles en nog eens alles werd getest, inclusief een fietsproef, bleek dat mijn lever een te grote gamma gt waarde had.
Ik bezocht de huisarts, er kwam in maart een tweede test die een nog hogere waarde had.

Nou is mijn vader op 64 jarige leeftijd overleden aan darmkanker. Als één van je ouders voor het 70e jaar overlijdt aan een enge ziekte, dan is er een kans dat jij het ook krijgt. Om deze kans uit te sluiten kreeg ik dus dat uitgebreide onderzoek.

In april bezocht ik de internist en daar werd een arsenaal aan bloed afgenomen. Bovendien werd er in een Amsterdams laboratorium nog eens bloed op kweek gezet.

Nou ja, de Gamma GT waarde van de lever is aan het zakken. Het was 74, werd 105 en was eind maart al weer terug aan het lopen, namelijk iets in de 80.
Ik volgde toen ook trouw een dieet van geen koffie, geen suiker, geen wijn, veel rode bieten, zeg maar kroten en peen. Vooral kroten en peen zijn heel goed voor de darmen.

Nu ben ik al wat gemakkelijker aan het worden, maar ik ben nog steeds heel matig met wijn. Ik drink weer wat koffie en ook eet ik soms koek.
De darmen zijn af en toe nog spastisch en dan weet ik dat ik onvoldoende op de ademhaling heb gelet en te gespannen ben.

Nou ja, eind goed al goed, al blijft de onbeantwoorde vraag, waardoor heb ik dan jeukjes en kriebeltjes op de rug?

8 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd dat je goede waarden hebt. Jeuk en lever kunnen samenhangen. Als je zeker weet dat er geen andere oorzaak is (allergie, neiuwe badspullen, nieuwe bh (stof, sluiting)nieuw waspoeder) dan kun je met Mariadistelcapsules je lever een oppepper geven. Ook brandnetelthee (die van zonnatura met bv braamblad is best lekker)kan helpen, want zuivert het bloed. Maar dus niks ernstigs, das fijn !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Vlasje, bedankt en ja dat weet ik die Mariadistelcapsules, ik heb ze alleen nog steeds niet gekocht.
    Misschien dat ik nu het zomer is nog eens thee kan zetten van brandnetels, we hebben er voldoende staan op en rond de moestuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat de waarden zakken, zeg. Het zou kunnen zijn dat water van de douche bv. of het bad je huid op de rug uitdroogt. Het is voor mij nl. de plaats waar ik niet kan smeren met bodylotion of bodybutter. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je de oplossing weet voor de kriebels hoor ik het graag hoor. Manlief hier heeft er namelijk ook last van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig dat het weer beter gaat! Zeker als er in de familie bepaalde ziektes voorkomen, is het toch best wel spannend.

    En die jeuk? Misschien andere waspoeder ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben vorig jaar ook begonnen met niet snoepen en veel worteltjes, en heb ook kriebels op de rug. Wellicht toch van de worteltjes??
    Voor de rest voel ik me er prima bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi, fijn dat je waarden gezakt zijn. Wat betreft spastische darmen kunnen we elkaar een handje geven, niet fijn, niet handig, veel succes ermee.
    Even een vraagje over tabbelen in blogspot proberen te proppen; Ik heb open office geïnstalleerd, en m'n tabel van Excel naar Calc gekopieerd, opgeslagen en toen naar blogspot proberen te kopieren maar dan heb ik helemaal niks meer over van m'n tabel. Doe ik iets fout of doe jij nog iets anders??

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @LZV, ik denk dat dit de oplossing is, het ultieme antwoord waar ik op zat te wachten. Je moet weten dat ik erg slordig ben en hoe vaak ik niet te horen kreeg, je hebt je rug niet goed afgedroogd. Ik dacht altijd, ja zal, droogt vanzelf wel. Maar kennelijk is het hetzelfde als goed drogen tussen de tenen.
    @Ella, Kennelijk is het bij mij hetzelfde als de tip van LZV.
    @Willeke, zou ook zomaar kunnen zijn, maar dan zou het overal kunnen zitten.
    Ik hoop dat bij jou de waarden lager zijn en blijven.
    @Moneypenny, Stress is lastig.

    BeantwoordenVerwijderen