woensdag, mei 25, 2011

Energiemaatschappij Stedin maakt het bont

Het is weer eens zover. Stedin heeft problemen om de hele wijk waar ik woon te voorzien van het daltarief en leverde een tijdlang het dure piektarief.
Ik heb een dubbele meter voor dag-stroom en nacht-stroom.

Ik kijk niet iedere dag naar de meter, maar er is een mevrouw in deze wijk die het wel doet, dit bericht aan een aantal mensen waaronder de wijkclub die alle wijkproblemen verzamelt bespreekt met de gemeente maar ook met Stedin De wijkclub haalt ook de oude kranten op en geeft jaarlijks een wijkfeestje en af en toe een blad uitgeeft aan de leden. Ik ben geen lid van de club, maar toch ben ik aangemoedigd om iets te doen aan de situatie dat Stedin dit keer wekenlang geen relais repareerde zodat we weken de dure dagstroom kregen.

Kortom Stedin kent het probleem en toch en toch..... Ze wisten het niet, zo vertelden ze de Nederlandse Energiemaatschappij waar ik tot vorig jaar stroom van kreeg.
Eerder vroeg ik al aan de Nederlandse EnergieMaatschappij of ze contact op wilden nemen met Stedin. Ze deden het niet.
De vrouw spoorde me toch aan er iets aan te doen, dus schreef ik een brief aan de Energiekamer.
Toen kreeg ik een telefoontje van de Nederlandse Energie Maatschappij, dat Stedin helemaal dit probleem niet kende.....
Ik belde met klantenservice van Stedin en nee, ze wisten van niets, maar als ik zo aandrong, dan zouden ze het intern bespreken. Ook zeiden ze me dat het toch niet uitmaakte die paar tientjes!
Ik belde een week later en ja, toen wisten ze het wel. Ze vermoedden dat het hooguit 10 euro zou uitmaken en dat ik dan een Irisbon van 7,50 van hen kon krijgen.

Zo dat is scheutig, een cadeaubon van 7,50 voor een door hen geschat verschil van 10 euro.
Ze zouden het doorgeven aan de Nederlanse Energie Maatschappij en daar wacht ik nu weer op.

Ik had inmiddels een kopie van de creditfactuur van iemand van de wijkcommissie en die was 25 euro. Het gaat om een wijk van honderden woningen. Sterker nog, er zijn drie postcodes die een tijd lang het dure stroom kregen.

Als deze zaak is opgelost, dan kan de Energiekamer er verzekerd van zijn, dat ik hier nog een brief over schrijf in samenwerking met de wijkcommissie.

De wijkcommissie denkt dat het altijd gebeurt na de overgang van winter naar zomertijd en ook van zomertijd naar wintertijd. Dat is moeilijk voor Stedin. Je ziet het ook aan de klokken die overal staan. Die liepen goed, maar ooit zijn ze stil gaan staan en dat was na de ingang van de wintertijd. Nu zijn veel klokken weggehaald en het laatste jaar zijn er weer klokken goed gaan lopen. Een klok bij een tramhalte geeft nog steeds de verkeerde tijd aan.

Update 26-5-2011: De brief van de Nederlandse Energie Maatschappij: "Stedin vindt het onnodig om voor een tariefstoring van minder dan een maand hierover een correctie uit te voeren. "
Ik weet inmiddels dat voor Eneco klanten deze correctie wel werd uitgevoerd, tenminste als de klanten hierover vaak genoeg het 0900-nummer belden en flink aandrongen.
Wordt vervolgd.
Update 11-6: De brief naar de geschillencommissie Energie en Water is verzonden. Stedin heeft naar aanleiding van dit blog per e-mail aan mij verzocht naar een contactpersoon binnen Klantenservice te bellen.
15-6: Invulformulier en voorwaarden van de Geschillendommissie ontvangen.
18-6 Een uur besteed aan het invullen van de formulieren en nogmaals alle brieven, afrekeningen en aantekeningen. Maandag 19-6 kopiëren en verzenden.
23-6 brief geschillencommissie: stort u voor 6-7-2011 25 euro dan bekijken we of we deze zaak in behandeling gaan nemen.
1-7: Geschillencie laat schriftelijk weten dat ze het geschil in behandeling nemen.
eind juli: Stedin heeft uitstel gevraagd, zo liet de geschillencie weten
7-9: e-mail van de NL Energie: Ze hebben van Stedin een correctie doorgekregen van de meterstanden. Ik krijg een correctienota. NL Energie heeft te horen gekreden dat de fout in mijn meterkast zat. Dat is onjuist, het is de centraal in de wijk opgestelde energiekast.
Nog geen bericht van de geschillencie.
14-9: brief van geschillencie:Slechts enkele tariefstoringen geweest in juli 2010. Kunnen zich voordoen door trillingen van zwaarverkeer, waardoor een storing ontstond in het opschakelbord waarbij de tariefdraad gevoelig is. Deze storingen hebben zich dit jaar niet meer voorgedaan.

5 opmerkingen:

  1. Zo, dat is lekker zeg!. Wat een slechte service. Ik zal het hier ook eens gaan controleren of het wel goed werkt, maar dat moet dan volgend jaar worden. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is lekker makkelijk van ze, op deze manier verdienen heel makkelijk.
    Ik zal hier ook eens gaan opletten, wij hebben ook dag\nacht stroom.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou zeg dat is wel heel erg makelijk, Wat een service, maar helaas zo herkenbaar in Nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @LZV, het gebeurt meestal aan het einde van de maand, maar ook zoals ik meldde bij het wisselen van de zomer- naar de wintertijd.

    @DharSon, zeker als je in dit gebied woont.
    @Schuldenvrij leven, ja, dat is snel verdiend. Bovendien liegen ze tegen de klanten. Als je zo je geld moet verdienen, mij niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je wordt ook van het kastje naar de muur gestuurd en ze proberen het probleem ook niet echt op te lossen zo. Het is ook nogal een project geworden.

    BeantwoordenVerwijderen