maandag, mei 02, 2011

IJsthee

In navolging van de IJskoffie bedacht ik me dat het misschien ook eenvoudig moet zijn om IJsthee te maken.
Gelukkig staan de recepten nu op het internet en het is helemaal niet moeilijk. In het voor-internet tijdperk was ik in Turkije en daar dronken we vaak ijsthee. We konden niet achterhalen hoe je het moest maken, dus lang leve het internet.

-Sterke thee zetten, bijvoorbeeld een halve liter tien minuten laten trekken met drie theezakjes.
-Zoeten met wat je maar wilt, suiker of honing of aanvullen met limonadesiroop.
-Koud water toevoegen.
-Verder laten koelen in de koelkast.
-Een mooi glas vullen me de gekoelde thee en ijsblokjes er aan toevoegen.

Je kunt natuurlijk citroen- of sinaasappelsap er aan toevoegen. Ik heb een citroen-munt-blad-plant in de tuin staan. Ook prima om thee mee te zetten, maar dan wel aanvullen met gewone thee, want het moet sterke thee zijn..

Het grote voordeel van deze dranken is dat je altijd iets lekkers in huis hebt en niet met zware flessen van de supermarkt hoeft te sjouwen, nog afgezien van de portemonnee opbrengst.

Ik vulde gisteren een lege 1,5 liter sapfles met de thee en dat was een gelukkig toeval, want een 6-jarige buurjongen klopte aan, of hij net als vorig jaar weer brandweerman mocht spelen in mijn achtertuin. Brandweermann liet ik hem niet zijn, maar ik liet hem mijn ijsthee proeven en maakte het extra zoet met limonadesiroop. Hij vond het lekker en dronk vele glazen, totdat mijn ijsblokjes op waren.

Aangezien mijn waterverbruik vorig jaar nogal explosief was gestegen tot 60 m3 ben ik daar niet echt enthousiast meer over. De oorzaak is moeilijk te achterhalen van het vele waterverbruik, ik was natuurlijk vaak met zijn tweeën hier in huis.
Gelukkig had ik nogal wat zaadjes en hij mocht zes potjes vullen met potgrond en hij koos zaadjes uit om die daarmee te vullen. Hij koos vooral maïs, wat dus niet zal lukken, maar hij moest en hij zou maïs hebben. Ook lavendel vond hij prachtig. Hij mocht de potjes met aarde en zaden met de tuinslang bevochtigen. Ik liet hem etiketten schrijven en er op plakken.

6 opmerkingen:

  1. Ik heb altijd een kan op het aanrecht staan omdat wij geen frisdrank willen in huis. Alleen kids krijgen in het weekend diksap anders is het water of ijsthee.
    Leuk zo een plant!
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is heel verantwoord bezig zijn met die kids van je.
    Die citroen munt blad plant heeft de neiging om te woekeren. Nu na de tuinrenovatie heb ik nog slechts 1 stuks plant over, gelukkig.
    Teunie maakte vorig jaar limonadesiroop van deze plant. Misschien kun je ergens nog zo'n plant krijgen, anders moet je wachten tot deze plant weer gaat woekeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg die gasten thuis helaas niet aan de zelfgemaakte ijsthee, maar ga het dit jaar weer eens proberen. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @LZV, Jammer, inderdaad, maar als NZ het kan dan lukt het misschien toch?
    Maar ja, je schreef ook dat ze niet alle koekjes lusten.
    President Obama had het in zijn speech dat zijn vrouw het snoep weggriste voordat hij het kon geven aan zijn kinderen. Een voorbeeldige opvoeding dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey!
    Via deze weg wil ik je eerst en vooral even laten weten dat ik je blog echt interessant vind en dat ik je vanaf heden ga volgen. Ik ben zelf nog maar recent bezig met consuminderen en het lukt tot nu toe maar half.

    Ik maak in de winter altijd zelf thee, goed heet water in een tas nemen en een citroen in uitpersen, de rest van de citroen leg ik te week in mijn tas zodat er wat meer smaak inzit. Om het wat zoeter te maken doe ik er een theelepeltje honing in.. Ik vraag me nu af, als het warm kan moet het koud ook kunnen toch :-)
    Wou dit even met je delen (ik ben nog nieuw hier dus het is nog wat zoeken)

    Groetjes Jessie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Jessie, welkom in Consuminderland.
    Ik laat voor het gemak nu ook citroen in de pot, of glas zitten. Met citroen is het veel lekkerder dan zonder.

    BeantwoordenVerwijderen