donderdag, mei 19, 2011

Lekker meeluisteren met collega

De collega die dicht bij me zit, spaart graag de kosten van haar mobiele telefoon uit en belt luid en hard, maar wel in de lunchpauze met de telefoon van de baas de bank over haar hypotheek.

Ik was in de lunchpauze geïnteresseerd in pc en krant, maar kon het niet laten toch telkens iets naar ik hoop ongemerkt iets te noteren.

Zij en haar man hebben een beleggingshypotheek met een looptijd van 30 jaar. De rente blijkt daarvan hoog te zijn. Ze is nu (al) tot de conclusie gekomen, dat het misschien slim is om deze hypotheek over te laten zetten naar een hypotheek waar gewoon op afgelost wordt.

De bank vroeg naar de hoogte van haar spaargeld. Ze probeerde nog wel te zeggen. "Ik heb al mijn spaargeld bij jullie staan, dat moeten jullie toch weten." Maar ja, die bank, liet haar toch het bedrag zeggen: "70.000 euro".
Nee, en ze wil dit bedrag niet aanwenden om af te lossen, misschien kan ze het gebruiken voor een nieuwe woning.

Maar ja, ik was natuurlijk met dingen voor mezelf bezig..... Maar wat ik dacht zeven-tig-dui-zend-euro, van twee mensen met een modaal inkomen. Ok, er wordt door anderen vaak gezegd dat ze slecht gekleed gaat. Ze hebben een simpele goedkope auto. De vakantie schiet er soms wel bij in.

Nu begrijp ik het wel. De hoogte van het spaargeld is gelijk aan het bruto inkomen van haar en haar man!!!
Eigenlijk top consuminderaars, daar kunnen velen en ik ook nog een puntje aan zuigen. Ik snap niet dat ze wat minder gaat werken nu ze sinds bijna twee jaar een kind heeft. Zo hard naar verlangd en nu hebben ze een kind.

Ik zou zelf het consuminderen maar laten voor wat het is, en in ieder geval met mijn mobiele telefoon in een van de speciale ruimtes bellen. Ja deze ruimtes zijn ook gehorig, maar het is heel verstandig niet bij mij in de buurt te bellen. Nu staat het op internet.

7 opmerkingen:

  1. Haha, misschien is ze wel een trouwe lezeres van je blog.

    Ik zou ook denken, ga met dat geld bij je kind zitten als het kan.

    Luxe hoor, zo veel spaargeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw 70.000 euro spaargeld!
    Dat zijn de consuminderaars ;) Denk niet dat wij zo ver zouden komen, zou minder gaan werken, aflossen etc.. :D

    Bellen met de bank zou ik ook nooit doen onder werktijd in een ruimte met andere mensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lol! Voor de privacy kan ze inderdaad beter elders bellen. Maar een interessant gesprek, en wat een boel spaargeld zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een TOPconsuminderaar dus! In de loop der jaren ben ik alleen amar minder gaan werken, gewoon vanaf het moment dat wij kinderen kregen. Ze worden zo snel groot en het is zonde om daar zoveel van te moeten missen. En ik zou mijn vakanties toch ook niet graag missen. Dan maar wat minder geld!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Valhalla, ben het helemaal met je eens.
    @Bespaarmama, ik schreef tijdens lunchtijd, verder ben ik het helemaal met je eens.
    @Vlijtig Liesje, ja, beter wat geld aan je mobiele telefoon uitgeven.
    @Willeke, zij is het vast niet met je eens :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, inderdaad niet zo slim van haar om te bellen op het werk.
    Ik snap alleen nooit waarom er in NL altijd zo wordt neergekeken op mensen met ambitie. Als zij gelukkig is met haar FT-baan, helemaal prima toch?! Als ze thuis gaat zitten is dat geld waarschijnlijk ook zo op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je heb het geld sneller uit gegeven dan opgespaard, nee ik snap haar wel..
    Zou inderdd niet zo'n gesprek voeren waar collega's bij zijn, gaat toch verder niemand wat aan.

    BeantwoordenVerwijderen