zaterdag, mei 07, 2011

Moestuinperikelen

De prei heb ik pas vandaag gezaaid. De kiemtijd is blijkbaar vier weken en dan nog een lange periode.
Ik heb de meeste groente pas na mijn april vakantie gezaaid. Laat dus.
Een heel scala aan groenten, die het vrijwel altijd doet. Peen, pastinaak, kruiden, snijbiet in de achtertuin. Rode en zwarte bes in de moestuin,nieuwe aardbeienplanten in maart geplant De aardperen steken hun kop weer op. Vorig jaar werden ze door een loonbedrijf onthoofd, maar nu doen ze het weer. Ik hoop maar dat ze nu blijven staan. Ik heb er een markering met bordje geplaatst: "Aardperen". Nu maar hopen dat ze er dit jaar blijven staan. Ze staan buiten de moestuin, al een beetje richting dijk. De dijk was altijd een puinzooi vol met distels, maar nu hebben andere familieleden vruchtbomen en vruchtstruiken laten planten met daartussen houtsnippers. Het staat er prachtig.

Het water voor de moestuin komt van de bovengelegen vaart. Dat is wel heel prettig met deze droogte. Via grote buizen wordt het geleid naar twee grote tonnen, maar ook kunnen de buizen met een elektrische dompelpomp en slangen voor snellere watertoevoer zorgen.

Ik vind het allemaal bijzonder luxe, en eigenlijk zijn wij dus luxe tuinders. Begin dit jaar heeft een loonbedrijf eerst de grond gespit en weken later gefreesd. Het kostte 160 euro. Dat is best veel voor moestuinen. Bovendien betaalt mijn één na oudste broer aan mijn jongste broer 100 euro voor het gebruik van elektriciteit. Ik heb hier niet aan meebetaald, ook al heb ik tig keer gevraagd om mee te kunnen betalen. Binnenkort gaat deze broer verhuizen en ja, dan hoop ik maar dat ik mee kan helpen.

Het is nog steeds de grote vraag hoe lang we er nog kunnen moestuinen., Nu mag het stuk grond niet bebouwd worden volgens het bestemmingsplan en toch is dit stuk inmiddels omringd door vinexlocatie.

3 opmerkingen:

  1. Luxe tuinieren inderdaad op die manier. Het klinkt prachtig allemaal! Ik ben wel benieuwd hoe de dijk eruit ziet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Valhalla, hier staan twee foto's bij een blogje van lang gelêê: http://bp1.blogger.com/_b97ngR3C49c/SCaqmrFfyHI/AAAAAAAAAdk/8DHWSmLpI88/s200/moestuin+mijn+deeltje+9-5-2008.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het klinkt goed, en ach wat maakt het uit dat het luxe is. Wat een geluk dat je water zo makkelijk kan aanvoeren.

    BeantwoordenVerwijderen