zondag, mei 15, 2011

Sparen is zo slecht nog niet in Nederland

Tot mijn grote verrassing stond er gisteren een stuk in het FD met de titel: "Spaarder beter af in Nederland"

In maart was de hoogste spaarrente 2,6%, maar de inflatie was 1,97%, dus dat gaf een rendement van 0,63%, terwijl in Duitsland het rendement in maart uitkwam op -0,01%, in België -0,71% en in Engeland op -1,0%.

Ik was verbaasd toen ik dat las, ik dacht altijd dat we in Nederland een belachelijk lage rentevergoeding kregen, misschien is dat ook wel zo, maar de inflatie is ook laag.
Ik ben benieuwd of in andere landen ook vermogensbelasting wordt geheven boven een spaartegoed van 20.000 euro o.i.d.

De reden van de relatief hoge spaarrente wordt toegeschreven aan het structurele spaartekort. We sparen vooral voor ons pensioen bij een fonds of verzekeringsmaatschappij. Bij banken sparen we veel minder, terwijl er hoge hypotheken zijn verstrekt. Banken moeten dus wel een hoge rente bieden om geld aan te trekken.

Was de inflatie in maart gunstig, in april was de inflatie weer hoger, waardoor het rendement slechts op 0,3% uitkwam: Inflatie 2,2% en spaarrente bleef 2,6%.

In een ander bericht in hetzelfde FD, maar nu van de ING, letten de spaarders nog steeds slecht op de spaarrente. De gemiddelde Nederlander (86%) spaart 216 euro per maand. 47% van deze spaarders houdt zich niet echt bezig met het rendement op hun spaargeld. 44% weet niet hoeveel zij ontvangen en zoals bekend, vrouwen weten zeldzaam iets van de vaste lasten, hoeveel energie ze verbruiken, hun verzekeringen en ook in dit geval weet 59% van het vrouwvolk absoluut niet hoeveel rendement zij hebben.

Ongelofelijk vind ik dat, ook, omdat de vrouwen meestal minder verdienen, bij een scheiding er slecht uitspringen met hun geld. Nee, mijn man weet dat wel, hoor ik regelmatig. Ik vind dit tenenkrommend.

3 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb ook zo'n zus, die zich daar niet mee bezig houdt en ze heeft een eigenwijze man, die denkt dat hij het garen heeft uitgevonden. Die praat alles wat krom is recht. Hier neem ik alle financiële beslissingen, want man interesseert het geen fluit en hij weet dat ik goede beslissingen neem, maar ik deel natuurlijk wel met hem wat ik besloten heb. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @LZV, heerlijk een man met vertrouwen, geeft ook nooit ruzie.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons is het juist andersom.. Ik doe de financiën (en houd hem natuurlijk wel op de hoogte). Manlief vindt het helemaal prima zo!

    BeantwoordenVerwijderen