dinsdag, juni 28, 2011

De definitie van rijk

Een collega die haar lunch afspraak met mij af moest zeggen, omdat haar baas(v) op het laatste moment besloot mee te delen dat ze een andere baan kreeg met een inkomen van 8000 euro bruto per maand. Oef dat was veel geld!

Dat is ook een leuk bedrag, maar ik mailde terug: Wat kun je met dat geld, nog meer uit eten? Golfen in plaats van handballen? Nog leukere reizen naar een ver buitenland? Of koop je een huis van 1 miljoen en klaag je alsnog dat het te duur is. Misschien betaal je daarom de aannemer niet die een verbouwing deed van 3 ton, zoals de ex-burgemeester van Schiedam.

Waneer ben je rijk? Mij geeft het gevoel dat ik wat groente pluk in mijn eigen tuin een rijk gevoel. Onafhankelijk zijn is rijk zijn. Geen schulden is fijn. Dingen doen die je werkelijk leuk vindt om te doen. Werken aan jezelf. Geen geldzorgen. Voldoende energie en gezond. Blij zijn wanneer het goed gaat met je partner, kinderen, familie. Dat je liefde geeft en ontvangt.

Maar maak mij niet wijs dat je alleen rijk bent wanneer je multimiljonair bent. Ik snap de vrouwen niet die op een man als Donald Trump vallen. Deze man houdt volgens mij vooral van zichzelf en huwt regelmatig een jongere vrouw.

Onlangs hoorde ik van een vrouw die liever ongelukkig was op de achterbank van haar Rolce Royce, dan dat ze moest fietsen. Ik snap het niet. Fietsen kan heerlijk zijn. Je werkt direct aan je gezondheid.

Ik heb in dit denken een ommezwaai gemaakt merk ik. Nu ik de dingen redelijk op een rijtje heb. Ik zie mijn zeilmaat miljonair die veel geld verloor met beleggen, maar nog steeds een lekker leven leidt, in mijn ogen dan.

Ik zie mijn failliete broer, die echt miljoenen bezat toen hij zijn tuinderij in de Randstad verkocht voor Vinex locatie.

Ik zie een kennis die veel geld verdient, maar een stomme fout maakte om 50.000 euro te investeren in een vrachtauto waarmee hij dacht in een ontwikkelingsland een economische stimulans te brengen. Tja, daar werd de vrachtauto niet verzekerd en de auto kreeg een ongeluk. Dag geld.
Hij is vijftig en heeft geen goede pensioenverzekering en deze schuld. Hij heeft nog iets om aan te werken denk ik dan.

Een kennis die een goede baan heeft, maar erg gierig is. Een echte scrooge. Bjagg. Zelfs zijn kinderen krijgen soms niets van hem. Hij gunt zichzelf ook weinig. Al vanaf dat hij kind was is hij zo. Dan heb je geld, maar geniet je er nauwelijks van.

9 opmerkingen:

  1. En daar he je helemaal gelijk in! Goed omschreven & helemaal mee eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doet me denken aan mijn stageklas (mbo, niveau 4 detailhandel en ondernemerschap). Zeker de helft denkt slapend, zonder iets uit te voeren, rijk te worden als ondernemer. Tja... die moeten nog veel leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel mensen lijken 'rijk worden' als doel in het leven te hebben.
    Hier gaat het de laatste tijd ook veel over geld. Maar dan vooral: stel je eens voor over 5/6 jaar, een mooi huisje met een grote tuin, met groente en fruit.
    Of een auto omdat het nu eenmaal erg handig is met een school die wat verder ligt.
    Maar geld alleen maakt niet gelukkig. Als je nergens meer van kan dromen, kan je volgens mij niet gelukkig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me heerlijk zo'n groot bedrag aan salaaris. Hoeft niet voor altijd, maar slechts voor een jaartje of zo. Een jaar de helft kunnen wegzetten als spaarpotje. Wel even genieten van geen geldzorgen in zo'n jaar. Daarna gewoon weer normaal, want dat heeft toch wel zijn uitdagingen. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geld is een middel, soms, maar zeker nooit een doel. Geld is niks, wat metaal en/of papier en een afspraak. Wat je nodig hebt in het leven kan het maar deels verschaffen. Een lief gebaar, een mooie zonsondergang , de wind op je huid, is onbetaalbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben wel heel benieuwd of er een reactie kwam op je email :).

    Rijk is elke dag kunnen lachen. Rijk is dat je zorgen niet je leven overnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wel een beetje zure manier om iemand te feliciteren. Ik zou dolgelukkig zijn met zo'n salaris. En evengoed nog blij met mijn sla uit eigen tuin.

    Groetjes Jacq.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van die mevrouw in de Rolls Royce snap ik echt niets! Rijk zijn is tevreden en blij zijn met wat je hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In geld ben ik arm geweest en rijk geweest. Ik ben ook heel ongelukkig geweest, vreselijk veel verdriet ivm ziektes en dood!!
    Neem van mij aan dat ongelukkig ZONDER geld het ergst is: veel verdriet en dan ook niet te weten waar je de huur e.d. van moet betalen!
    tEC;A

    BeantwoordenVerwijderen