maandag, juni 13, 2011

De overeenkomst tussen diëten en geld uitgeven

Vaak hoorde ik tijdens het eten van iets wat dik aanzet en de kilo's er aan laten komen de opmerking: "eigenlijk worden we hier te dik van".

Vaak hoorde ik ook wel deze uitspraak van mensen als we ergens iets gingen eten: "Wat is het leven duur".

De meeste mensen zeggen dat ze te weinig geld hebben of te dik zijn. We streven naar het maximaal haalbare. Slechts 10% van de mensen geven niet al het geld uit, dat binnenkomt. We kopen duurdere huizen, zodat we weer krap zitten. We sturen de kinderen naar een school in het buitenland, zodat we flink investeren. Het is menselijk om het maximaal haalbare er uit te halen, daarom is het zo knap wanneer mensen zeggen, nu is het genoeg.

Ik geef alleen geld uit wat mijn gezin nodig heeft. Ik stap uit de Rat-race. Dat we doen wat we willen doen, waar we goed in zijn en waar we elkaar mee verder helpen.
Ik denk dat het nodig is dat we een nieuwe economie krijgen dat we tevreden zijn met wat we hebben. Dat we genieten, schone energie opwekken, slim bezig zijn met benutten van al wat we hebben.

Wat zou dat mooi zijn. Werken op zichzelf is prima, het is goed om met mensen om te gaan geeft regelmaat aan je leven. Discipline brengt je verder. De hele dag navelstaren is het ook niet.

De overeenkomst tussen diëten en geld uitgeven is dat we pas gaan nadenken over de kilo's en geld uitgeven op het moment dat dit zo uitkomt.

Zelf ben ik geen haar beter, ik weet dat ik moet afvallen en af en toe eet ik veel te veel zoutjes, ik beweeg nog steeds te weinig. Gelukkig koop ik geen vette koek en bak ik het weinig.

Dit weblog helpt me verder. Ik blijf nadenken over geld en mijn saldi. Het heeft me vriendschappelijke contacten gebracht, het helpt me als stok achter de deur om mijn uitgaven niet te hoog te laten oplopen.

2 opmerkingen:

  1. Ik laat deze overpeinzing even op me inwerken. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @LZV, Is niet een van mijn best geschreven stukjes, zo maar wat gedachtenspinselen. Of ze ook gepubliceerd moesten worden blijft de grote vraag.

    BeantwoordenVerwijderen