donderdag, juni 30, 2011

Het achtste wereldwonder

Als ik iedere twee maandelijks een bedrag aflos in plaats van twee keer per jaar een groot bedrag, scheelt dat enorm veel geld.

Einstein werd ooit gevraagd wat hij het achtste wereldwonder vond en het was: de samengestelde intrest.

Wanneer ik tweemaandelijks een aflosformulier bij de hypotheekbank invul, opstuur, wacht en nog eens wacht, dan kan het zijn dat ik per jaar daarmee veel rente bespaar.
Het is veel gunstiger dan twee keer per jaar een groot bedrag.

Het is niet nieuw wat ik hier beweer, maar zo af en toe heb ik een ingeving die er weer eens inhakt:

...... Gisteren las ik tevens de kleine lettertjes in mijn hypotheekakte: Ik mag geen bedrijf aan huis hebben....... Pfffftttt.

........De woonverzekering moet ook aangepast worden, tenzij ik een niet studerend iemand tijdelijk laat betalen voor logies, maar het mag zeker niet iets bedrijfsmatigs zijn....... Pffftttt. Ik wist het wel, laat ik dit toch maar eens goed gaan regelen.....

Verzekeren kost geld, veel geld, wel meer dan meneer Einstein kon berekenen.

4 opmerkingen:

  1. Hallo,
    zou je mij kunnen uitleggen wat de samengestelde interest betekent bij het aflossen van de hypothek.
    Bij spaargeld snap ik het voordeel wel.
    Vast bedankt
    JB

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @JB:
    Als je eerder aflost in kleinere porties, dan levert dat meer geld op dan dat je langer wacht.
    In mijn geval zou 1 x 4.000 euro en later nog eens 2.000 euro aflossen op de hypotheek tegen iedere twee maanden 1.000 euro dus ook 6.000 euro op jaarbasis meer aflossing van iets van 42.36 euro opleveren, rekende ik uit.

    Het is een complexe berekening, die je niet zo snel op de achterkant van een sigarendoos uitrekent.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn ook bezig ons aflossingsvrije deel -buiten spaarhypotheekdeel- vervroegd af te lossen. Ik belde met de bank hoe dat werkt (we mogen per jaar 20% van lening aflossen), en kreeg als antwoord dat ze niet blij zijn met kleine bedragen, omdat het voor hun best veel administratie betreft.
    En de verzekering: in mijn huis heb ik aantal jaar een winkel gehad. Moest toen inderdaad een aparte verzekering afsluiten voor dat deel. En voldoen aan brandveiligheidnormen die afwijken van woonhuisnormen (bordje nooduitgang, brandblussers etc.).
    Groet van Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marja, Wat een raar antwoord van de bank. Je mag aflossen maar kleine bedragen niet?
    Misschien moet je het extra af te lossen bedrag dan toch opsparen tot het meer is geworden.
    Ik weet niet hoe hoog het bedrag was.

    Een beveiligingsbedrijf regelde de brandalarmen en sloten. Ik ben in het bezit van brandblusser, maar een nooduitgang bordje ontbreekt.

    BeantwoordenVerwijderen