donderdag, juni 23, 2011

Het financiële venijn zit in de staart

Bijna het einde van de maand. Ik had weinig uitgegeven en dacht over een leuke bestemming voor dit geld. Ik blijf nog even dagdromen, want ik gaf de laatste twee dagen 367 euro uit aan prive dingen.

De laatste twee dagen weet ik waarom ik geld over had:

-Gisteren betaalde ik mijn aandeel 60 euro in de rouwadvertentie in de krant

-Daarboven betaalde ik mijn aandeel in de 60 euro reiskosten van mijn failliete familie. Dit aandeel gaf iedereen en ik geloof zeker dat hij voorlopig nog vaak kan reizen.

-Vandaag mocht ik weer naar de mondhygiëniste, een uur lang en ja hoor aan het einde was er weer iets nieuws, een spuit met bacteriedoder in de tand- en kieshalzen van 20 euro. Totaal 125 euro direct te voldoen. Ik krijg er straks geld van terug, daarom beschouw ik dit als privé kosten.

-De geschillencommissie energie en water wil voor een bedrag van 25 euro uitsluitsel geven in het geschil met S t e d i n. Ook dit is eigenlijk een vaste last, maar krijg ik geld terug, dan vier ik er een feest, dus privé kosten.

-Brief van de ziektekostenverzekeraar: 97 euro eigen bijdrage voor het eerdere bezoek aan de internist. Misschien moet ik in de toekomst dit bedrag meenemen in mijn vaste lasten begroting

Update 24-6: Na de campingvakantie van vorig jaar kon ik de mondhygiëniste vertellen, dat ik degene was die iedere dag het langst bezig was met tandenpoetsen. Ze bond toen even in, maar vervolgens weer verder ratelen en mij weer een slecht gevoel bezorgen.
Ik kreeg een totaal overzicht mee. Hieruit bleek dat mijn tandvlees er redelijk uitziet.
Volgens het forum op Tros Radar is het tarief redelijk.
Tot voor twee jaar terug was 1 jaarlijks bezoek voldoende. Tegenwoordig schijnt er gelaserd te moeten worden, fluoride behandeling. Ik vind het raar. Laseren doen ze op mijn verzoek niet meer. Een uur 80 euro is redelijk volgens Tros Radar, alleen die spuit is weer nieuw.

8 opmerkingen:

  1. Je mondhygiënist is je aan het belazeren. Is die spuit (met kosten) vooraf aan je gevraagd en heb je goedkeuring gegeven? Zo nee, geld terugvragen, dat mag niet zomaar. En 105 euro voor 1x schoonmaken is ook buitensporig duur. Ik betaal 42,50, dat was jaren 40 euro maar is iets opgeslagen. Inclusief alles, komen er kosten bij, dan wordt dat keurig overlegd. En dan krijg ik ook nog gratis speciaal flosdraad voor mijn kroon mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind die mondhygiënist ook wel erg duur. Ik betaal bij de tandarts nog niet eens zoveel geld. Wel fijn dat je je failliete familielid kan steunen. Hier komen ook altijd onverwachte kosten. De kosten van het eigen risico reken ik wel tot de vaste lasten.
    Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is eigen risico, niet eigen bijdrage ;-) Dat is iets heel anders...

    Wat kunnen er aan het eind van de maand ineens dure dingen komen he? Hier ook, auto houdt er ineens mee op...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Caro, ja ik zou dolgraag een andere willen hebben. Maar waar vind je een goede? Ze handelen de laatste jaren steeds meer volgens de portemonnee en niet wat nodig is.
    Het ergerde me al dat ik 15 minuten te laat in de stoel lag en zij na 5 minuten bijna 10 minuten met andere belangrijke dingen bezig was. Je betaalt per tijdseenheid.
    Maar ze geven me geen laserbehandelingen meer of ander duur spul.
    Ik ga over deze nieuwe spuit de volgende keer iets zeggen.

    @LZV, ja dat is zo, ik zou zo weer naar mijn vorige tandarts gaan, als hij nog een praktijk had.

    @Alynia, dom van me, natuurlijk eigen risico.
    Ik kreeg vroeger jaarlijks geld terug omdat ik zo weinig gebruik maakte van de medici, en dat beschouwde ik als een bedrag voor leuke dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik vind die mondhygieniste wel erg duur. Ik betaalde laatst nog geen 40 euro voor een consult bij de tandarts (controle + tandsteen verwijderen). Daarvan kan ik ook nog een gedeelte terugkrijgen van de verzekering.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Ecofabulous Guy, mijn tandarts heeft zelfs het tandsteen verwijderen uitbesteed aan de mndhygiënist.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb de mondhygiëniste uit mijn lijstje geschrapt en een tandarts gezocht die het op mijn verzoek zelf doet. Ok, dat had ook andere redenen als financiële maar het bevalt prima en scheelt een slok op een borrel!

    BeantwoordenVerwijderen