dinsdag, juni 07, 2011

Pfft, wat gaat aflossen hypotheek toch langzaam

Zwoeg, het aflossen van de hypotheek gaat tergend langzaam, het saldo van de spaarrekening is nog niet eens zo hoog als eind december, voor het ophogen van de tuin.

De apk keuring van mijn veertien jaar oude auto is binnenkort.
Zal ik mijn auto direct na de keuring te koop aan bieden en een andere tweedehands kopen?
Zal ik nog een jaar wachten zoals de bedoeling was.
Met de huidige 150.000 km kan die nog jaren mee, bovendien levert deze vrijwel niets op. Een Toyota Prius, die goed scoort in de TUV lijst en nog tot en met 2013 wegenbelastingvrij is, trekt me wel. Maar hoe parkeert tie? Parkeerhulp is makkelijk.
Zal ik streng zijn voor mezelf en toch maar wachten tot de 15 jaar voorbij zijn?

Ik wil nieuwe vloerbedekking en mijn muren laten voorzien van stucwerk. Hoe doe ik dat? Mijn huis staat vol, hoe krijg ik er dan nieuwe vloerbedekking in, Zal ik maar een jaartje wachten?

Kortom allemaal vragen waar ik mijn hoofd over breek. Ik kan natuurlijk ook gewoon doorgaan met leven en denken, ach ik zie wel. Dat doe ik ook regelmatig, maar dan keren de gedachten aan nieuw en anders weer terug en is het kringetje weer rond.
Vanavond heb ik maar weer eens gemediteerd, zoals ik onlangs leerde in de vijf keer durende meditatiecursus "in de kracht van de stilte". Het hielp, ik werd rustiger en had weer een leeg hoofd, totdat ik mijn hypotheekschuld weer bijwerkte.

Soms bekruipt me het gevoel dat ik me druk maak over van alles en nog wat, terwijl het allerbelangrijkste toch is te leven en te genieten van alle dingen die er zijn en dat ik leef en de dingen die ik doe, de mensen die ik ontmoet.

6 opmerkingen:

  1. Je spreekt met jezelf af dat je een uurtje mag piekeren over geld en de rest van de dag kun je dan aan andere dingen denken. Lekker genieten is ook fijn. Je kunt je ook afvragen wat er voor jou prevaleert. Is het een nieuwe auto? Het aflossen van de hypotheek? Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat laatste is een grote waarheid. Elke keer dat je piekert denk jij ; Maar NU is het toch fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat je je prima een schouderklopje mag geven hoor! Een hypotheek aflossen is geen eitje en je doet het werkelijk geweldig, als ik het zo lees.
    Maar ik snap dat je misschien niet helemaal voor elkaar krijgt wat je zou willen. (ik ben er een kei in namelijk :P)
    Maar zolang je nog realiseert dat vandaag leven ook belangrijk is, komt het wel goed. Volgens mij lukt dat nog prima

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ben erg benieuwd waar deed je die kracht van de stilte cursus? Ben al lang op zoek naar zoeits.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel herkenbaar! Bij mij is het meestal zo: ik ga bezig met bv spaarsaldi/hypotheek bijwerken en wil dan ineens harder gaan dan ik eigenlijk kan. Dat is dan weer soort deprimerend of houdt me te veel op het geld gericht, terwijl ik eigenlijk gewoon heel blij moet zijn (en ben) dat het in ieder geval opschiet, al is het bij wijze van spreken maar 100 euro in de maand. Dat is meer dan veel andere mensen kunnen zeggen. Met jouw hypotheek zou ik ook nog het gevoel hebben dat ik er bijna was!!

    Soms is het lekker om het een poosje los proberen te laten, want dan ben je vaak toch ineens harder opgeschoten dan je dacht, omdat je er niet te erg mee bezig was.

    BeantwoordenVerwijderen