donderdag, juli 07, 2011

Afval

O, dat scheiden van het afval, ik ben er grotendeels klaar mee!!

Mijn kliko zet ik niet meer op eigen terrein aan de straat, want ik ben vaak pas in de loop van de avond thuis. Wanneer de vuilnismannen 's morgens geweest zijn en die kliko staat daar te wachten om op zijn plek gezet te worden, weet iedereen dat er niemand thuis is. Dat is vragen om moeilijkheden.

Ik zet de kliko tegenwoordig op een verzamelpunt op 50 meter afstand van mijn huis.
Soms vind ik opeens houten planken van een buurtbewoner in mijn gft-kliko en is mijn gft-kliko uiteraard niet geleegd. Ook vond ik na het ophalen van het huisvuil een volle vuilniszak in mijn grijze kliko.

Ik voorkom zoveel mogelijk statiegeld flessen. Van gasten vond ik twee flessen die nu al vier dagen achterin de scooter meerijden om ooit eens weg te brengen. Iedere avond kom ik te laat thuis, of ik moet te snel weer weg en zo rijd ik al een paar dagen met die flessen rond. Ik hou ze maar bij me, want de vorige keer dat ik boodschappen deed had ik ze niet bij me: ik was ze vergeten.

Een tijd terug bracht ik allemaal afval van de moestuin naar het afvalstation, waaronder tientallen meters oud grijs half vergaan bubbeltjes plastic. Waar moest ik het stoppen?? In de container met overig afval. Niks in de container met plastic of kunsstof.

Na mijn werk doe ik de boodschappen, soms twee keer per week, soms 1 keer per week en wel op de scooter. Weten jullie hoe handig het is om die glazen flessen mee te nemen naar het werk of dat ik bang ben dat ze kapot rammelen achterop en dat ik griezel van de kapotte rubberen banden? Ik ben een aantal keer 's morgens om zeven uur omgereden voor een flessencontainer. Nu doe ik dat niet meer. Ik heb niet zoveel glazen flessen meer en de glazen potten was ik af voor het volgende weckseizoen. De paar glazen flessen doe ik in de grijze kliko.

Na de ervaring van het afvalstation ben ik volledig afgestapt van het idee om plastic te scheiden. Laat het scheiden maar aan de bron gebeuren.

Ik heb een nee/ja sticker op de brievenbus.

Oud papier wordt wel gescheiden voor het goede doel, dat maandelijks wordt opgehaald door de buren. Het wordt ook door de gemeente opgehaald, maar de buren hebben hun eigen speciale project.

Al mijn overwegingen worden vooral ingegeven door de factor tijd. Zou er een glascontainer bij de ingang van mijn wijk staan, zou ik het daar brengen.

12 opmerkingen:

  1. Ik snap precies wat je bedoelt.
    Bij mijn moeder staat een glascontainer praktisch om de hoek, ik moet er een aardig stuk voor lopen. Toen ik nog bij mijn ouders thuis woonde was glas scheiden zo gedaan, nu stapelen de lege flessen zich op. En na een half jaar dúrf ik haast niet meer, voor mijn gevoel zie ik iedereen dan kijken: moet je al die lege wijnflessen zien!!!
    Nu moet ik plastic scheiden, maar waar moet ik die extra zak(ken) laten in mijn kleine appartementje? Volle 'gewone' zakken kunnen gelijk de gezamelijke container in, maar die moet ik zelf ergens opslaan tot ze een keer worden opgehaald.

    Afval scheiden is prima, maar het wordt nog steeds niet altijd makkelijk gemaakt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch jammer, want alle beetjes helpen. Maar begrijp waar je ergernissen liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er laatst achter gekomen dat ze glas hier ophalen. Ik ga dat mooi in de gaten houden, want een doosje aan de weg zetten is zo gedaan. Met boodschappen doen vergeet ik het vaak en denk ik er pas aan de kassa weer aan, als mijn tassen dus nog vol zitten. Dan gaan de boodschappen erop en het glas weer mee naar huis..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien zou je met een van jouw buren kunnen afspreken dat ze het voor jou wegbrengen in ruil voor een 'potje weck'?

    Ik zal wel toegeven dat het bij mij wel dicht bij staat en ik dus makkelijk te praten heb...
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb me eigenlijk *schaamschaam* nog steeds niet verdiept in plastic scheiden. Heb de folder gekregen, tig keer doorgelezen, maar snap er weinig van wat nu wel en niet mag. Laatst heb ik hem weggegooit, want kwartje valt niet.
    Rest doe ik wel keurig, maar dat plastic, nee, daar snap ik weinig van. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan me voorstellen dat het niet zinvol is om glas weg te brengen wanneer je er een liter benzine aan moet spenderen. Ik zit hier et gekromde teentjes wanneer ik mensen uit de straat glas in de vuilnsbak zie gooien terwijl er 50 meter verderop een glasbak staat. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik woon overal ver vandaan, maar ben toch erg fanatiek in afval scheiden. Zeker 1 keer per maand ga ik met een auto vol met plastic afval, lege flessen en oud papier naar de milieustraat toe hier 15 km vandaan. Ik combineer dat ritje altijd ergens mee: boodschappen doen bij aldi en Lidl, bezoekje aan het ziekenhuis of de orthodontist etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat hebben wij hier dan een makkie
    ons plastic blik sap en melkpakken
    groenten afval schillen enz worden hier iedere week gescheiden opgehaald gratis!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Alynia, een half jaar is erg lang om te wachten.
    @Vlasje, bedankt voor je acceptatie van mijn slechte gewoonte.
    @Lekker leven met minder, heel prettig dat ophalen.
    @Natuurlijk zuinig, gaf de buren vorig jaar een potje weck Pompoen en andere dingen, maar vinden het niet lekker. Buren doen op de fiets de boodschappen en anders met man en de auto. Zijn huisvrouwen.
    @Marja, kan soms lastig zijn weinig snappen:-) lol.
    @LZV, kan ik me voorstellen, wat is nu 50 meter, dat is de afstand die ik in verband met veiligheid, met mijn kliko's overbrug naar het grotere ophaalpunt.50 Meter is heel luxe. Ik zou daar geen probleem mee hebben.
    @Willeke, als ik meer opbergruimte zou hebben, dan lijkt me dat een goed plan. Ik kan niet aan je tippen.
    @Anoniem, dat is super makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn dochter die in België woont, klaagt ook nog wel eens over het afvalscheiden. Niet omdat het zoveel moeite is maar omdat ze geen ruimte heeft om het weg te zetten totdat het opgehaald wordt. Al het GFT, restafval, plastic, glas en papier wordt opgehaald maar niet wekelijks. Voor alles zijn speciale plastic zakken en omdat ze geen schuur of berging heeft, moet ze al die zakken op de overloop zetten... Daar staan ze vervolgens weken te wachten totdat de ophaaldienst eens langs komt. Soms proberen ze in het weekend de rommel zelf weg te brengen naar de gemeentestort maar handig is het niet. Kliko's hebben ze ook niet, ze zouden ze ook nergens neer kunnen zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In Rotterdam glas en papier kan je in de containers gooien die bij ons naast de supermarkt staat. Dat doe ik met een eneco krat die ik aan mijn bagagedrager kan hangen waar 10 kg in kan. Daarna ga ik boodschappen ermee doen.
    Plastic scheiden is wel een probleem in Rotterdam,Amsterdam en andere grote steden, dat kan nog steeds niet. Alleen in kleine gemeente zoals Pijnacker en Nootdorp daar kan het wel. Ik heb de gemeente aangeschreven over het feit dat in de grote stad dat niet mogelijk is. Het schijnt dat burgers van grote steden afval scheiden niet "cool" vinden en dat burgers in de grote steden moeilijk te motiveren om afval te scheiden. Als men het zou verplichten dan is de gemeente bang dat afval wordt gedumpt en dat kost nog meer. Subsidie er voor krijgen is ook een probleem volgens de gemeente. Afval scheiden kost gewoon veel geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Neurootje, chapeau voor je dochter.
    @Anoniem, 10 kg krat geweldig. Op vara kassa was te zien dat het plastic gemakkelijk te scheiden is van het grof afval.

    BeantwoordenVerwijderen