woensdag, juli 13, 2011

Dat is typisch iets voor oudere mensen

Deze opmerking maakte mijn buurvrouw maandagavond, staand bij de voordeur met een vruchtengebakje, over van een feestje bij hen thuis en ik haar vertelde over het wecken, hergebruik van water, kringloop.
Ze bedoelde het zuinige. Ik denk dat ik weer wat ze bedoelt, mensen van net na de oorlog en de generatie van de zestiger jaren zijn zuinig. Mogelijk zuiniger dan de mensen van de 70-er jaren.

Ik vertelde dat haar 7-jarige zoon slechts afgelopen zondagmiddag alleen water mocht gieten in mijn tuin met water wat overbleef van het schoonmaken en wecken van de moestuingroente, het was zeker 50 liter her te gebruiken water
Ik had vorig jaar heel veel leidingwater gebruikt. Haar zoontje houdt van water geven met de tuinslang en zo kreeg mijn tuin heel veel water.

Dit jaar legde ik hem uit dat het groenten-schoonmaak-water best in de gieter kon en zo gebruikt voor de tuin.

Hij vond het jammer, maar was ook verheugd over het appelmoes koken wat wij samen deden met twee weken oude Elstar appels.
Appelmoes is lekker, en niet veel werk, wanneer je een ouderwetse draai-zeef hebt. Daar doe je de gekookte en in vieren gesneden appelen in en draai je dat door de zeef. Vooraf schillen en klokhuizen verwijderen hoeft niet.
Deze zeef komt op 20 juli in de Aldi voor 10 euro.

Hij vertelde opgewekt over de chocoladepasta die hij met zijn moeder had gemaakt. "Was het biologisch" vroeg ik.
Nee, het was van hagelslag met olie en nog veel meer ingrediënten.

Hij vertelde ook nog dat zijn oma een afwas droogrek heeft met een lekbak er onder, voor de schone vaat. Ik ben in mijn nieuwe keuken gestopt met vaatwasser want ik vind het maar gedoe. De vorige vaatwasser gebruikte ik zelden. Ik ben blij met de extra bergruimte.
Met mijn twee spoelbakken is de vaat in 5 minuten gedaan, de pannen zijn ook allemaal schoon en het aanrecht op de schone vaat na, ook schoon en opgeruimd.

Kortom ik ben oud en ouderwets, maar wel gezellig en voorlopig hoef ik niet meer te behangen met de grote hoeveelheid mooie tekeningen aan de muur.
Wecken doe ik de laatste twee jaar, moestuinen al een paar jaar. Kringloop heeft echt iets met het consuminderen te maken.

Of ik oud ben? Hmm, ik ben ouder dan de nieuwe directeur die ik afgelopen maandag sprak. Hij reorganiseerde goed in het vorige bedrijf waar hij werkte.Vertelde enthousiast een verhaal over iemand van begin 50 die met een gouden handdruk afscheid had genomen en nu zijn droom naleeft met een lodge en safari's in Kenia.

Dat vruchtengebakje wacht nog in de koelkast tot ik het ga opeten of weggooi.

Ze vroeg ook nog of ik het bezoek van haar zoon niet vervelend vond. Nou nee, we praten heel wat af en doen dingen samen. Wel gezellig eigenlijk.

6 opmerkingen:

  1. Dat van die directeur verbaast me niets, op mijn stageschool was er een afdelingsmanager van 3 jaar ouder dan ik ben (= 29). Dan ben ik straks liever oud dan op die leeftijd zo'n functie hebben...

    Maar dat terzijde, ik ga die zeef in de gaten houden! Zoiets is wel een ritje naar de Aldi waard toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat je er niet direct oud voor hoeft te zijn hoor! Juist veel meer jonge(re) mensen interesseren zich nu ook voor bv Zero Waste. Maar het is goed dat je je buurjongen zo wat extra dingen bij kunt brengen, zonder dat het op een vervelende manier gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je buurjongen met van alles helpt en dat jij hem ook dingen leert.
    Ik heb ook zo'n zeef oftewel een passevite (alhoewel dat een merknaam is). Ik gebruik hem altijd als ik tomatensoep maak.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed van je dat je je buurjongetje leert dat het niet moeilijk is om zuinig met water om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou, ik werk ergens waar de gemiddelde leeftijd rond de 50 is, en ik geloof dat daar maar heel weinig mensen op dezelfde manier als ik met consuminderen bezig zijn. En ik zal wel de enige wecker zijn ;-)
    Goeie tip van die roerzeef, ik heb een oude, maar die begint toch wat roestig te worden. Maar of ik hem voor de appelmoes ga gebruiken weet ik nog niet. Ik vind het juist wel lekker als er nog een beetje stukjes in de moes zitten. Al scheelt het natuurlijk wel veel schil-werk....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Alynia, lol :-)
    @LekkerLevenMetMinder, dat dacht ik ook
    @Willeke, daar is tie ook erg geschikt voor
    @Neurootje, ik sta soms weer verbaasd over mezelf
    @Ari-Atari, bij toeval kwam het de e-mail met reclame voorbij. Vast wel.

    BeantwoordenVerwijderen