woensdag, juli 20, 2011

De Courgettes zijn besmet met meeldauw

Nog niet eerder had ik zo'n last van meeldauw op de courgetteplanten. De bladeren krijgen een witte meeldauw, krullen om en even later worden de bladeren bruin.

Ik wist niet dat het meeldauw was, maar daar werd ik vandaag op gewezen.
Op internet las ik dat ik met zwavel of fungiciden de plaag kan bestrijden. Ik had vorige week al een plant op de afvalberg gegooid, maar vandaag bleek dat ook de overige twee planten besmet zijn.

Courgettes schijnen vanaf eind juli daar vaak last van te hebben. Jottem, de spullen (fungicide en zwavel) zijn bij Welkoop te koop en dat is maar 6 kilometer heen en 6 kilometer extra terug.

Soms denk ik wel eens de moestuingroente wordt duur betaald door de tijd die ik er aan besteed. In de droge periode had ik winterpeen gezaaid en om de dag heb ik de aarde besproeid en nog eens besproeid. Ik vraag me af of het voldoende is geweest. We sproeien met vaartwater, dat zijn de kosten niet, maar wel om de dag naar de moestuin toe en dat is tijd.

Met jute bovenop pas gezaaide peen kun je proberen de aarde langer nat te houden. Maar vindt maar eens jute.
Met de extra tijd, denk ik nu, oef dat is duur.

Vandaag plantte ik eindelijk de prei uit. Ik plantte ongeveer 100 preien uit en de resterende te grote hoeveelheid gaf ik weg. De kosten hiervan zijn slechts een zakje zaad, het begieten van de prei was een peuleschil Het uitplanten dat diep dient te gebeuren is andere koek, daar was ik best een uur mee bezig

Ik vind het heerlijk rustig op de moestuin en ook gezellig, maar het kost tijd, tijd en nog eens tijd.

5 opmerkingen:

  1. En dan 'op het laatst' je eigen oogst te ziel falen door externe factoren... Balen joh! Maar het is bevredigend werk...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meeldauw heeft vaak te maken met nattigheid afgewisseld met droogte. Heermoesgier (google!) is een goede voorbehoeder. Op de composthoop gooien is misschien niet zo slim, wegens verspreidingsgevaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb altijd kalebassen in de tuin en die hebben daar ook heel snel last van. Tja, het is ook familie van de courgette en ik heb zo het idee dat dit soort plant erg bevattelijk is voor meeldauw. Ik bespuit de bladeren met een spuitbus tegen schimmels.

    De bladeren moet je niet op de composthoop gooien, maar weggooien of verbranden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Valhalla, dank.
    @Vlasje, leuke tip die Heermoes, ze kan gemaakt worden van paardenstaart. Daar heeft mijn buurman er veel van staan in zijn voortuin. Binnenkort minder :-))
    @Willeke en Vlasje, We composteren niet. Na verloop van tijd, verbranden we de afvalberg als deze niet vanzelf geslonken is.
    Dat verbranden doen we in een gezellige vuurkorf, want je mag niet in het openbaar gecontroleerd verbranden. Het mag wel in een vuurkorf en met de oprukkende vinexwijk, weet je maar nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij gebruiken inderdaad ook een vuurkorf, ook omdat het anders niet mag.

    BeantwoordenVerwijderen