vrijdag, juli 15, 2011

Met krapte maak je andere keuzes

Binnenkort los ik weer 5000 euro af op de hypotheek en ik hoop toch echt eerder klaar te zijn met aflossen.

Dat zorgt er voor dat ik oplet waar ik mijn geld aan uitgeef. "Waarom doe je dat", vroeg iemand aan me, waarom let je zo op? Ze bedoelde te zeggen, dat ik beter ruimer kan leven, dan zuinig aan doen.

Tja, ik weet niet. Het is natuurlijk zo dat wanneer je veel hebt, je gemakkelijk iets kwijt kunt raken.
Ik vergelijk dat met pennen. Heb je één pen, dan ben je daar zuinig op. Maar we hebben er veel van en hop we zijn ze zo kwijt.
We zijn zuinig op onze mobiele telefoon. Dat is een ramp als je die kwijt bent, hoeveel moeite moet je wel niet doen om al die opgeslagen telefoonnummers weer op te slaan.

Het is aardig om een beetje op te letten, en toch te blijven leven en leuke dingen te doen.

Doe ik dan leuke dingen? Ja dinsdagnacht om vijf voor twaalf zat ik in de bioscoop te kijken naar de nieuwste Harry Potterfilm.
Vanavond dankte ik een oudere laptop met te weinig geheugen af en deze hoef ik niet te vervangen, want ik had al een nieuwere snellere laptop.

4 opmerkingen:

  1. Opletten zorgt ook voor de dingen net wat anders/scherper zien. Wat heb je echt nodig, is het voor de leuk of gewoon voor de heb, wat wil ik bereiken.

    Ook wij zijn bezig met het hypotheekaflosavontuur - worden voor gek verklaard door velen, maar het idee dat over een aantal jaar we niet meer afhankelijk zijn van een bank is zeer aanlokkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig, ik merk het ook. Mijn ex had (heeft) de neiging om veel kleine bedragen uit te geven aan dingen die zo weg zijn, vooral met boodschappen. Een slaatje dit, bapaobroodjes van de L.idl dat, een ijsje, en weg is het boodschappengeld.
    Deze eerste week alleen moest ik best veel (op)nieuw kopen, zoals wasmiddel en vlees, en toch kwam ik uit. Ik had zelfs nog geld over voor twee goedkope, maar geweldige dvd's. Die verschillende soorten koeken en andere kleine/lekkere dingetjes mis ik niet eens, en die dvd's kan ik vaker aanzetten dan ik die dingen kan eten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Sabine, misschien is het stukje van Erica Verdegaal nog een opsteker voor je.
    @Alynia, ik vind dat je toen met je vriend toch wel zuinig met de boodschappen was.Mijn schade was 28 euro voor de komende week.
    De groente komt natuurlijk van de tuin, had ik toch wel lekkere dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik merk het ook aan 'stomme' dingen zoals schroeven. Als je een doos met honderden schroeven hebt en er valt er een, dan doe je niet altijd de moeite om 'm op te pakken en verdwijnt hij soms in de vuilniszak, bij het opruimen. Als ze bijna op zijn, let je ineens veel meer op. Sinds me opviel hoe veel er lag, doe ik nu wel steeds een rondje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen