woensdag, juli 27, 2011

Moestuinen moet ontspannen

Mijn broer viel vandaag uit, nadat ik vertelde dat ik nu bezig was om te noteren hoeveel km de ene route afweek van de andere route naar de moestuin.

"Als je zo bezig bent met tijd, stop dan met moestuinen" zo zei hij.
Ik kan hem geen ongelijk geven.
Ik kreeg zwavel om de meeldauw te bestrijden op de courgetteplanten.

Even later alleen op de moestuin liep haalde ik ruimer adem. Ik vind de plek toch heerlijk rustig en zal voortaan meer ontspannen.

Op dit moment wordt gewerkt aan courgettes op zoetzuur, volgens een eenvoudig recept van spaarblog.
De uien kocht ik vandaag op de markt in het dorp, want hoefde ik niet in de rij te staan bij de kassa voor één enkele boodschap. Dat weer wel natuurlijk. Selderij en paprika had ik nog in de vriezer.

Het recept van Spaarblog is goed en besparend.
Bij de meeste recepten moeten de courgettestukjes, paprikastukjes, en uisnippers 24 uur in de saus getrokken worden. Dan wordt alles weer opgekookt en de saus nog eens ingekookt.

Niet bij Spaarblog, daar gaan de courgettestukjes enz. meteen in de potten Spaarblog doet er weinig water bij, er komt immers genoeg water van de courgette af. De saus wordt niet ingekookt maar direct in de pot gedaan, daar kan de saus in de courgette trekken.

Minstens een week wachten met opeten staat er en je kunt het overal bij gebruiken, bij de macaroni, sla, boerenkool, noem maar op.
Zelfs de overgrote courgettes, die te lang aan de plant zaten voordat ze werden geoogst, kunnen hiervoor gebruikt worden.

3 opmerkingen:

  1. moestuinen is toch niet alleen maar bezig zijn met wat het opbrengt maar toch ook zeker genieten van de natuur. Zien hoe alles groeit en onder jouw zorgen tot een eetbaar product wordt? Genieten ook dus?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker tussen je plantjes genieten van de zon. Of de regen ;) Heerlijk. En lekker genieten van de tocht er heen. Heb ook courgettes gemaakt op azijn, beetje als het recept van SB. Ben benieuwd.... Thanx voor je verhaal inzake de levensverzekeringbeleggingwoekerpolisdinges!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb wel vaker gehoord dat het houden van een moestuin gewoon geld kost. Zo heb je de aanschaf vand zaden, planten, meststoffen, gereedschap en in jouw geval de afstand die je moet afleggen. Eigenlijk komt het er dan op neer dat de groentes die je zelf kweekt misschien wel net zo duur zijn dan die je op de markt of in de winkel koopt. Maar je kunt een paar afwegingen maken: eigen kweek is verser en smaakt daardoor beter. Eigen kweek hoeft niet van ver te komen, dus er zijn geen hoge transportkosten en je hebt daaroor ook minder vervuiling. Ik neem aan dat je ook geen bestrijdingsmiddelen gebruikt, waardoor eigen kweek gewoon gezonder is. Verder is tuinieren gewoon goed voor een mens: je krijgt vitmanine D binnen, je beweegt, het werkt rustgevend.

    BeantwoordenVerwijderen