zondag, juli 31, 2011

Moslimmannen moeten zich kuiser kleden

In de bibliotheek, zag ik een jongetje van pakweg een jaar of negen met een iets jonger meisje dat lange rokken en een grote hoofddoekje droeg.

Tja, wat moet ik daarmee, ik vond het inperking van de vrijheid van het meisje. Bijna spontaan vroeg ik aan het jongetje of hij niet bang was voor opdringerige vrouwen en of hij zich niet wat anders moest kleden. Hij keek me aan, maar liep gewoon door.

Gisteren vlak voor het inparkeren van de auto op een parkeervak, kwamen er een tweetal vrouwen ingepakt in een lange jas, hoofddoeken die bijna alles bedekten en een paar jonge kinderen er bij vooruit lopen op de parkeerplaats.
Ik wachtte tot ze voorbij waren en reed direct naar voren, vlak voor de vlot uitziende man er aan kwam en die bij hen hoorde. Hij vond het niks.

Later bij het wandelend verlaten van de parkeerplaats zag ik ze samen links staan. Ik had zo graag, zo graag, maar ik deed het niet, naar deze man willen fluiten, tegen hem zeggen dat hij er lekker uitziet. Gewoon, zo ventje, wat heb jij nu helemaal te vertellen. Is het niet de hoogste tijd, dat die kerels eens veranderen?

Zouden wij vrouwen niet eens al die kerels moeten verleiden terwijl ze bij hun ingepakte vrouwen lopen. De gotspe, dan vrouwen zich zo moeten bedekken, om welke reden dan ook. Sex zit tussen de oren.

Hoe kom ik hierop: Van de commissie gelijke behandeling heeft de winkeleigenaar er op gewezen dat hij zijn Marokkaans medewerker met hoofddoek toch moet inroosteren, ook al wilde klanten niet door haar geholpen worden. Als winkeleigenaar zou ik ook niemand in mijn zaak willen hebben die er raar uitziet, zoals met piercings links en rechts of van die grote tatoages.
Een afwijkende manier van doen.

Kom me nu niet aan dat volgens de Bijbel 1 Kor 11:5-6 de vrouw niet blootshoofds zou mogen bidden. Er staat ook dat je geen kleed uit tweeërlei stof vervaardigd mag dragen (Lev. 19). Dat houdt ook niemand zich aan.

Moslims wijzen ook graag naar nonnen. Ja natuurlijk, maar nonnen zijn bescheidener, Niet alle nonnen dragen een kap. Als ze het dragen hoort het bij het klooster waartoe ze horen. Het is hun uniform.

3 opmerkingen:

  1. Mij kan het geen bal schelen hoe iemand zich wenst te kleden. Mooi of niet mooi, volgens traditie of niet, het is eigen keus van de mensen. Ik vind bouwvakker decolletee's niet mooi, of vrouwen met vetrollen onder nauwe kleding, maar ik kan me er niet druk over maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt de links naar Makaya en Moneypenny omgedraaid. Ik dacht eerst dat ik verkeerd klikte, maar je hebt precies die namen verwisseld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Vlasje, het kan me in zoverre schelen, dat ik steeds kriegeliger wordt van de dubbele moraal.

    Let eens op wanneer je eens op de markt rijdt in de scootmobiel in Rotterdam en kijk en vergelijk de gezichten eens, de vrouwen zonder en de vrouwen met doek.
    Vrijheid is een belangrijk ding.

    Gisteren in de I k e a te d e l f t een man aangsproken nadat ik oogcontact had gemaakt, was niet eenvoudig trouwens, die met twee van deze vrouwen en gevraagd of hij zich ook niet eens wat minder uitdagend moest kleden.

    Hij vond het leuk, hij moest lachen. Hij bleef me aankijken. Hij moest echter aandacht geven aan een van de vrouwen, die vroeg: Wat zei ze?" Stomme mannen ook.

    BeantwoordenVerwijderen