zondag, juli 10, 2011

Tien liter met onmogelijke peen schoongemaakt

Een tien liter pan is tot de nok toe gevuld met peen die lastig schoon te maken was. Een zelfde hoeveelheid ligt in de koelkast te wachten op dezelfde behandeling.

Wat een werk en dat alleen maar omdat ik toen dacht tijdwinst te behalen door op een kluitje peen te zaaien en later uit te planten. Het ouderwetse gezegde 'haastige spoed is zelden goed' wil ik niet gebruiken.

In ieder geval staan 12 weckpotten schoon te wachten om gevuld te worden. Ik gebruik alleen maar grote potten waar andere mensen geweckte groenten bij de supermarkt in kochten. Tweedehands potten dus, die ik vorig jaar ook al gebruikte en de potten zijn nu derdehands.

Ik heb een aparte tafelmodel vriezer, maar die is te klein voor de moestuin hoeveelheden. Alhoewel ik tegenwoordig ook veel kwijt raak aan die rare familie in Friesland, die vroeger dit niet wilden, maar waar het blijkbaar nu zeer welkom is. Had ik dat geweten, dan had ik anders gezaaid, meer naar wat hun smaak is.

3 opmerkingen:

  1. geniet van je oogst en straks met wecken, het resultaat zal je veel voldoening geven, wat een rijkdom he? , geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anderson cottage, het geeft een rijk gevoel. Alleen ga ik om de andere dag na mijn werk naar de moestuin of gewoon tussendoor, voornamelijk om erg veel vaartwater over de twee weken terug gezaaide winterpeen te werpen. Maar afwachten of het voldoende nat was.

    Ik doe het nu zelf en niet mijn broer, omdat ik vind dat hij al genoeg doet. Ik zie uit naar veel regen het liefst 's nachts.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een paar jaar geleden kocht ik op een rommelmarkt een aardappelschrapmachine en daar doe ik mijn worteltjes mee schoonmaken. Alhoewel die exemplaren van jou daar ook niet zo gemakkelijk mee gaan. Jammer is wel dat die schrapmachine zoveel plaats inneemt...

    BeantwoordenVerwijderen