maandag, juli 18, 2011

Weckpotten kapot door overdruk

De tel van de hoeveelheid potten ben ik kwijt geraakt. Ik gebruik de gebruikte potten die anderen kochten bij de supermarkten.

Twee potten verloren hun bodem. Kennelijk gebeurt dat bij overdruk.

Eén keer gebeurde dat toen ik ze in een bak met koud water zette om sneller de deksels vacuüm te laten trekken.
Eén keer gebeurde dat, toen ik ze te lang door liet koken
met het deksel stijf dicht in een pan met water.

Zaterdag oogstte ik de rest van de Italiaanse kroten, de andijvie en de laatste hoeveelheid tuinbonen.
Op de weg terug botste er een stekend beest precies in mijn hals tussen de helm en de kraag van mijn jas. Het stak, deed zeer. Gestopt en het beest er uit gehaald. Wat deed het zeer. Ik nam een lekker bad, ging slapen en had later een giga grote rode vlek in mijn hals. Hals was opgezet en ik had koorts bleek later.

Zondag maakte ik de groenten schoon, blancheerde en geweckte ze, nog steeds met koorts.
Ik denk dat die twee verkeerde potten kapot gingen door het stekende beest en mijn koorts. Gelukkig had ik de hele middag en begin van de avond voor mijzelf en het wecken.

Misschien wordt het tijd voor echte weckketel met thermometer en echte weckpotten, maar ik zie op tegen de extra ruimte die dat allemaal inneemt.
Wel heb ik dozen met bij elkaar horende wijnglazen voor grote groepen mensen die komen eten.
Dat is dit jaar nog niet gebeurd, net als vorige jaren, toen vriend mijn tijd opeiste. Het wordt tijd voor een diner-feest.

Update 20-7: Nieuwe potdeksels besteld bij de Brouwmarkt.

4 opmerkingen:

  1. hallo,
    via,via op je blog gekomen. Leuk blog.Ik heb al m'n weckpotten weggedaan omdat er ook bodems uitgingen. Vermoedelijk zijn de potten ouder en dan is de kansd groter. Ik had ze van de kringloop,dus je weet niet hoe oud ze zijn. Ik begin nu met nieuwe potten..Succes
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blijkbaar had je een behoorlijke allergische reactie op die steek. Trouwens niet helemaal ongevaarlijk zo in je nek met een zwelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Wilma, dank. Het waren niet ouder wordende potten, maar omdat ik de inhoud met de deksel dicht kookte. Er is teveel druk opgebouwd.
    Jammer dat het bij jou niet lukte. Ik denk niet dat het de potten van de kringloop zijn geweest.

    @Willeke, ja ik ben allergisch voor steken. In de nek is echt slecht. Dank voor het meeleven

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je 'echte' weckflessen gebruikt dan kan de overdruk weg door de rubberring. Het is zo jammer als je werk voor niets is gedaan. Kwam net als Wilma hierboven, via via op je blog. Blijf nog even lezen.

    BeantwoordenVerwijderen