dinsdag, augustus 02, 2011

Dáág 100% aflossingsvrije hypotheek

De overdrachtsbelasting is dan nu tijdelijk 4% minder, maar vandaag is de volledig aflossingsvrije hypotheek voorbij. Slechts aflossingsvrij voor de helft van de 110% hypotheek voor nieuwe woningeigenaren.
Heb je slechts de helft nodig van de woningwaarde van het nieuwe huis, omdat je zelf zoveel geld hebt, dan mag je die volledig aflossingsvrij laten zijn.

Er mag nu nog maar maximaal 110% van de woningwaarde worden geleend.

Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Als je er mee kunt leven om een boel schuld, pardon hypotheek te hebben voor altijd en dit te zien als een soort huur die je betaald, waarbij de inflatie gaat zorgen, dat het in de toekomst je het gevoel krijgt dat je jaarlijks minder huur betaalt.
Kan best allemaal.

Mijn voorliefde is het grote vrijstaande huis met een riante tuin er om heen en uitzicht waar ik van kan genieten.
Zo ben ik ook geboren, en wat ik gemerkt heb is dat de meesten die een flat prima vinden, dat vaak van huis uit meegekregen hebben.
Mensen die als ze een kilometer buiten de bewoonde wereld en toch nog in de Randstad zijn, al het gevoel hebben dat ze van alles verlaten zijn. Ik heb dat gevoel niet. Dan zeg ik vaak, hoe vaak doe je nu je boodschappen? Dat blijkt dan ook maar 1 keer per week te zijn.

4 opmerkingen:

  1. Hier (dorpje op Tholen) is een groot stuk nieuw gebouwd en er woont veel import. Veel mensen kunnen echt niet tegen de stilte en verhuizen terug. Kan dat niet begrijpen! Vind het hier nog veel te druk!

    Volgens de man van de bank hebben ook heel veel mensen hier een aflossingsvrije hypotheek, ze willen het maximale. We schenen nogal uniek te zijn met alles willen aflossen.

    Het blijft een soort gokspelletje. Je kan er enorm geluk mee hebben en 'lenen van de bank' en in goede tijden winst maken, je kan ook lelijk op je neus vallen, helemaal in slechtere tijden en bij gedwongen verkopen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De 100% aflossingsvrije hypotheek verdwijnt niet. Vanaf 1 augustus mag maar 50% van de waarde van de woning via een aflossingsvrije hypotheek gefinancierd zijn. Is de waarde van de woning € 200.000,00 en leen je maar €100.000,00 kan deze dus 100% aflossingsvrij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het wel goed dat lenen meer aan banden wordt gelegd, maar ik zou ook wel voorstander zijn van b.v. een verplicht deel aflossen binnen een bepaalde periode. De norm zou niet lenen moeten zijn, maar terugbetalen. Dat voorkomt straks ook problemen als er wél iets met de hypotheekrenteaftrek gedaan wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Valahalla, Tholen, ja, ik weet het, velen kunnen het niet. Alles moet om de hoek zijn.

    @Anoniem, dat ga ik er nog even bij schrijven. Ik ging er van uit dat de meesten een 110% hypotheek nemen, omdat dat vaak wordt geadviseerd....
    Jammer dat de middeninkomens moeilijker aan een hypotheek kunnen komen, maar je kunt ook onderaf beginnen natuurlijk.

    @LLmM, Dat gaat dus gebeuren. Als je langer dan dertig jaar dezelfde hypotheek leent, krijg je niks meer terug van de belastingdienst.

    BeantwoordenVerwijderen