donderdag, augustus 25, 2011

De droogmolen

De nieuwe 7 kg wasmachine draait regelmatig zijn wassen. Vaak hing ik de lakens 's morgens over de deuren, of liggend tussen twee stoelen, de snelste manier om te drogen. Handdoeken aan een droogrekje aan of het traphek of een andere deur.
De ene keer kan het breder uit gehangen worden dan de andere keer.

De afgelopen paar maanden zag ik zo'n wit glad beestje dat houdt van een vochtige omgeving wegschieten naar een beschermende kier onder een plint of wat dan ook. Dit was nieuw en ik vond het een waarschuwing.

Na de ophoging van de tuin, kocht ik een parasol en via MP een zware betonnen parasolvoet. Als ik die dertig kilo voet optil, dan kan ik hem op rollen wegrollen. Deze voet zou ik ook kunnen gebruiken voor een droogmolen.

In juli pastte ik op de katten van de buren. Alhoewel ik hemel en aarde bewoog om te ontkomen aan hun cadeautjes voor deze dienst, ontving ik toch een VVV bon van 20 euro. Na een gesprek met een andere buurvrouw die mij overtuigde van de waarde van mijn hulp en vertelde over de prijzen in een dierenpension. Dat ik het echt toch maar moest accepteren.

Van 28 juli tot 4 augustus was er bij Gamma een droogmolen in de aanbieding voor 27,50. Een heel goedkope dus en op MP zag ik alleen dure Brabantia droogmolens. Zover was ik nog niet. Ik schafte het ding aan en gebruikte hem drie weekenden. Vorig weekend bezweek deze onder de hoeveelheid was. 50 mtr draad betekent nog niet, net zoveel was drogen.
De aluminium delen bezweken, waslijnen kwamen los. Het drogen aan een droogmolen beviel me beter dan ik had verwacht, het ging sneller dan ik voor mogelijk hing. De droogmolen kan goed in de schuur opgeborgen worden. Het gaf droogplezier, zeker omdat de tuin nu afgesloten is, kan ik gemakkelijker dingen laten staan, ook al ben ik er niet. Drogen als ik van mijn vrije tijd geniet, bevalt me minder. Hoe het komende winter vergaat zal ik nog moeten merken.

Ik kocht via een outlet Brabantia een 40 mter topspin droogmolen incl verzendkosten van minder dan 64,90 euro en die werd gisteren bezorgd.
Gisteren mocht ik mijn bij de Gamma gekochte droogmolen terug brengen. Ik kreeg mijn geld terug ook al had ik de bon niet meer. Ik kon nog achterhalen wanneer ik hem had gekocht. Ik gebruik bij al mijn Gamma aankopen de klantenkaart en ze konden de betaling met de VVV-bonnen en 7,50 contante betaling nog achterhalen in het systeem. Het geld ontving ik terug.

Nu maar hopen dat de Brabantia 40 meter topspin niet snel bezwijkt onder de hoeveelheden was die ik er aanhang.
De B&B waar wij afgelopen weekend logeerden gebruikt een Brabantia droogmolen al tien jaar lang, maar ze vertelde dat deze nu ook minder werd.

8 opmerkingen:

  1. Ik heb ook een Brabantia, volgens mij iets van 60 meter en die werkt al jarenlang in weer en wind perfect. Binnen drogen probeer ik ook zoveel mogelijk te beperken, het vocht gaat toch ergens heen en vaak niet helemaal naar buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zeg: Goede aankoop!

    Ik heb ook een Brabantia; het is mijn tweede. De vorige kreeg na van 1986 tot 1998 buiten te hebben gestaan plakkerige lijnen, en vervangen bleek nog niet zo eenvoudig (tegenwoordig staat hij binnen als hij niet gebruikt wordt, en in elk geval met een hoes erom heen).
    Anyway, toen ik een nieuwe ging kopen vertelde de mevrouw van de winkel, dat ik de bon goed moest bewaren, want dat Brabantia zelfs als de droogmolen al 15-20 jaar oud was, een kapotte nog verving door een nieuwe. Deze bon zit dus na 13 jaar nog altijd in mijn bonnen-bakje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt wat ari-atari zegt. Mijn vriendin werkt voor Brabantia, (ik test zelfs voor ze) en zij zegt dat ik altijd de bon moet bewaren omdat er na 10 zeker nog aanspraak gemaakt kan worden op garantie. Het kost wat maar dan heb je ook wat. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @LLmM, Klopt helemaal.
    @Ari-Atari en Maria. Ik heb de e-factuur opgespoord en uitgeprint. Die gaat in de ordner met garanties. Dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook hier al bijna een heel huwelijksleven een Brabantia. Deze staat bij mij altijd buiten en heb er nog steeds geen klachten over. Het mechanisme werkt nog steeds perfect, maar de bedrading is al (meer dan) eens vervangen. Dat gaat heel eenvoudig. Je kunt gewoon draad (van Brabantia) op een rol kopen en dan met bijgeleverde instructies opnieuw inrijgen en voilà ..... hij gaat weer jaren mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Ellen, Wow, dat is een lange tijd en heel veel wassen daarna.Jullie zijn niet met zijn tweeën gebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Opnieuw Beginnen, we zijn inderdaad niet met zijn tweeën gebleven. Vier kinderen mochten we verwelkomen, drie ervan wonen inmiddels niet meer thuis en ook jongste vliegt bijna uit. Zij heeft haar propedeuse HBO gehaald en stroomt nu op naar de universiteit Utrecht. Wel te doen met de trein, maar niet realistisch, dus heb ik haar aangeraden een kamer te gaan zoeken. Moeten we weer ernstig gaan consuminderen, want dat gaat ons veel geld kosten. Wel een uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Ellen, vandaag leerde ik dat Consuminderen altijd een uitdaging blijft op de cursus van s c h u l d h u l p maatje.
    Of je nu slimme of minder slimme kinderen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen