dinsdag, augustus 23, 2011

Help, ik wil hulp!

Af en toe heb ik het weer. Dan komt alles teveel op me af. De discipline is zwaar om alles goed te krijgen, bovendien de vloer, de vloer en de vloer. De oogst uit de moestuin. Bij mij duurt alles twee keer zo lang.

Het praten met een buurtgenoot over schoonmaakhulpen. Of ik niet een nieuwe hulp nodig heb. Hij weet nog iemand uit Sri-Lanka, die wil wel schoonmaken.

Ik krijg visioenen, van mensen die ik moet begeleiden, die ik moet controleren. Van veel gebruik van schoonmaakmiddelen.
De laatste hulp was top. Ik betaalde haar uit mezelf meer, tot het moment kwam dat zij een baan kreeg en dacht mijn huis er bij te doen. Dat lukt niet.

Ik doe het nu weer zelf en ik ben daar gewoon gedisciplineerd in. De schoonmaakmiddelen zijn nu tot de helft gereduceerd. Ik vergeet niet boven de kasten en de richels boven de deuren te stoffen of af te nemen, de vloerhoekjes in de wc, de onderkant van de wasbak, de kraan even met azijn in te spuiten en later pas weer terug te komen om het af te maken.

De antieke houten barometer glimt weer, doordat ik het microvezel schoonmaakdoekje met een beetje was uit de spuitbus stof.
Nee, dus niet die van die dure doekjes met was er in. Gewoon met de microvezeldoekjes en spuitbus met was (Ation).

De vloer wordt vanaf nu gedaan met het juiste middel met reiniger voor Novilon en niet met een allesreiniger. Ik snap het niet. Op het etiket schreef ik in 2009: 2009 en die was nu in 2011 nog steeds voor de helft vol. Nu niet meer. Ik heb te hard gepoetst en schoongemaakt. Die vloer moet nu echt mooi blijven. Het beste resultaat kreeg ik met de eerder door mij verguisde stoomreiniger (energie-duur en veel herrie), zo snel gaat het niet.

De anti algenmiddel heb ik al twee keer met een spuit na een regenbeurt op de terrastegels aan de voorzijde van het huis gespoten en ook dat is er van opgeknapt.

Ik hoop weer iedere dag een half uur schoon te maken en in het weekeinde op het goedkope stroom dan gebruik ik de stoomreiniger, de wasmachine, de strijkplank enz. enz. Nee geen wasdroger, die heb ik niet, of het moet de droogmolen zijn.
Schoonmaken heeft nog een voordeel, de Kcal verdwijnen er rap mee, als je een beetje fors doorploetert.

De stofzuiger gebruik ik nauwelijks. De voordeurmat klop ik uit buiten uit. De matjes bij de achterdeur klop ik ook buiten uit. Het grote vloerkleed in de kamer mik ik ook even naar buiten en keer hem om. De bank doet het ook prima met stoffer en blik. De stofzuiger gebruik ik niet zo vaak meer.

Over het drogen van de was in een volgend blog.

8 opmerkingen:

  1. Heel goedkope wasverzachter op je terras en laten inwerken schijnt heel goed te zijn tegen algen, komen ze ook minder snel terug.

    Hulp in huis is heel fijn, helaas doen ze het nooit zo goed als je zelf zou doen... Of je moet er een uit duizenden treffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap zeg, dat je alles zo gedisciplineerd bij houdt. Misschien een stomme vraag, maar werk je ook fulltime buiten de deur, of niet? Ik zou best hulp in de huishouding willen hebben, maar als ik iemand betaal, wil ik dat ze het schoonmaken zoals mijn moeder. En ik denk dat zo'n hulp nog geboren moet worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De hulp die ik in mijn huis loslaat, moet nog geboren worden. Ik heb heel vaak buitenlandse hulpen gehad, maar ik was niet echt tevreden over hun werk. Dat is niet zo gek want in Sri Lanka zetten ze als ze willen stoffen de deuren tegen elkaar open. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het klinkt alsof je je huishouden goed onder controle hebt! Waarom mag je novilon eigenlijk niet schoonmaken met gewone Allesreiniger? Is dat niet gewoon een trucje van de mensen van Novilon om duur schoonmaakmiddel te slijten?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. AValhalla, dat is een goede tip. sssssssdank.
    @LLmM 4 dagen ben ik 11 uur onderweg, maar ik heb geen kinderen.
    @@Lzv, ze was uitgehuwelijkt en met haar man hier. Het probleem is, dat ze nog geen zelfbewuste geemancipeerde vrouw is.
    @Vlijtig Liesje, Omdat je dan de glans verdwijnt van de vloer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moet ik nog uitvinden, dat gestructureerde schoonmaken.
    Heb je de 'baking soda'-truukjes al ontdekt? Geweldig en niet duur!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Puck, is het boek de Huishoudcoach niets voor je? Of deze club: http://hetgezelligehuishoudclubje.clubs.nl/. Daar heb ik het ook van geleerd, was toen nog een MSN club.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je, ik ga even kijken en lezen op het huishoudclubje, al vind ik deze site ook wel wat voor mij: http://www.clubvanslechtehuisvrouwen.nl/ :).

    BeantwoordenVerwijderen