donderdag, augustus 25, 2011

Offerte?

Vorige week zag ik een lek in een venster met dubbele beglazing. Bij de buren werd het huis geschilderd, en ook was er een glaszetter bezig. Ik vroeg of hij ook bij mij langs wilde komen. Want een glaszetter die bij mijn buren werkt is vast voordelig. Ik ken mijn buren hiervoor goed genoeg....
Ik vroeg geen offerte van de glaszetter, ik luisterde alleen maar naar de woorden HR++ glas kost slechts 5 euro meer. Ik zag energiebesparing en toen hij ook nog adviseerde het andere raam meteen mee te nemen, was ik, de eeuwige met onderhoud bezig zijnde vrouw, verkocht!

Gisteren zette de glaszetter tijdens mijn afwezigheid de ramen er in en toen ik om half 9 's avonds thuis kwam zag ik dat het er netjes uit zag. Ik hoefde ze alleen nog maar te zemen.

De rekening heb ik nog niet en ik vraag me nu af: '5 euro meer, zou dat betekenen per meter of per ruit?' Ik vroeg niet eens de prijs, ik dacht alleen maar, o dat is handig, die man is vast goed, en snel en ik hoef niet thuis te blijven enz. want ik weet wel dat mijn buren niet over één nacht ijs gaan....
Volgens het €urodrilboek moet je offerte vragen voor iets dat meer dan 50 euro kost. Nou ja, dat was prijspeil 2006, nu zou dat 75 euro moeten zijn. Ik heb een vaag vermoeden dat twee glazen Hr++ glas meer is dan 75 euro.
De gepensioneerde bekende schilder komt morgenavond even langs om te kijken wanneer hij kan schilderen. Terwijl ik dit schrijf draait de wasmachine de glasgordijnen op de wolwas op nachtstroom.

De glasverzekering heb ik in 2008 uit mijn opstalverzekering verwijderd. Dat is alleen voor glasruiten van minder dan 10 jaar oud. Ik woon hier al twintig jaar. Hoe kan ik ooit vertellen, die ruit verving ik toen en toen. Bovendien bij normaal gebruik gebeurt er niets binnen de eerste tien jaar. Het scheelde in 2008 iets van 63,80 euro per jaar. Ik heb de F BTO woonplusverzekering met korting voor Vereniging Eigen Huis leden. Die is nog steeds heel gunstig.

4 opmerkingen:

  1. Glas wordt meestal berekend per meter, dus dat zal €5 per (vierkante) meter zijn. Ik heb een poosje terug HR glas besteld en dat was omgerekend ongeveer €93 per vierkante meter. Ik had twee ruitjes waarvan er ongeveer drie in een vierkante meter pasten, dus ik heb het even terug gerekend. Ik ben toen voor de voordeligste glaszetter gegaan en heb ze zelf laten zetten. Voor de vier kleine ruiten die ik had, zouden de montagekosten €95 zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @LLmM, dat is een leuke uitzoekerij. Ik hou het in gedachten. Soms denk ik te veel aan de factor tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt zien wanneer het ruit is gemaakt hoor! Kijk maar eens tussen de ramen, ergens moet het in staan gegraveerd.Groetjes KLaske

    BeantwoordenVerwijderen