maandag, augustus 15, 2011

Tomaten en courgettesoep gemaakt

Dit weekend ben ik vijf liter geweckte tomatensoep rijker

Hotel New York heeft de zaligste tomatensoep die je maar kunt bedenken geserveerd met room en wat bieslook (denk ik) à 4,50 per kop incl stokbrood en boter. Ik heb heel bewust, hap voor hap de soep geproefd. Heerlijk.
De soep is heel stevig, weinig water en niet zout, maar vooral zacht gekruid. Ik ben geen chef kok, maar ik vermoedde basilicum.

Nadat ik de stukken tomaat in de pan met de toevallig in de buurt zijnde kruiden heb gekookt:
Laurierbladen, bieslook, uien, peterselie en selderij, heb ik de stukken tomaat er uit gehaald en door de zeef gedaan. Het water bleef achter en zo hoefde ik de soep niet in te koken.
Bij de eerste potten maakte ik de stomme fout om er bouillonblokjes aan toe te voegen. Deze soep is te zout geworden.
De tweede serie is echt super en kan wedijveren met Hotel N.Y. Heerlijk.

In het overgebleven tomatenwater kookte ik twee courgettes die te groot van de plant afkwamen. Ook deze deed ik door de roerzeef. Ik voegde er komijn en zout aan toe.
Deze soep at ik vanavond en het is ook lekker, al haalt tie het niet bij de tomatensoep.
De fout van het bouillonblokje heb ik geheel achterwege gelaten.


De vloer? Ja, die kan in de lak gezet worden, volgend weekend.

5 opmerkingen:

  1. Klinkt heerlijk, die tomatensoep. Ik weet niet echt of ik courgettesoep wel lekker zou vinden. We eten hier wel vak gekookte courgettes uit de magnetron met geraspte kaas. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik nooit bouillonblokjes, veel te veel zout en toevoegingen waar ik niet tegen kan. Ik heb trouwens nog wel een lekker(vinden wij)courgettesoeprecept ergens op mijn blog staan. Is hier al jaren een topper en idd ideaal voor te grote courgettes. Altijd leuk voor de variatie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben gek op tomatensoep! Maar ik kan het zelf niet maken. Alleen m.b.v. Unox Romige Tomatensoep uit een zak. Daar maak ik dan wel zelf de gehaktballetjes voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik gebruik nog wel eens paddestoelen bouillonblokjes. Dat geeft net een beetje extra smaak aan de soep. Heel anders dan de "gewone" bouillonblokjes.
    Ik koop ze altijd in België, maar zag laatst ook zoiets bij de appie. Heb ik nog niet geprobeerd.
    Die van Hotel NY ken ik: heerlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @LZV, lijkt me ook lekker.
    @N(euro)tje, ik weet het. Ik heb het recept al eens geprobeerd.
    @Vlijtig liesje, een zak van Unox, heel gemakkelijk. Heb je al eens een deze variant geprobeerd: tomatenpuree, of tomatensap in pak en dat verwerkt tot soep? Scheelt enorm veel geld en ook heel gemakkelijk. Koop desnoods nog wat kruiden van de toko er bij om af te maken.
    @Ari-Atari: Je komt overal! Heb je aangelegd aan de Parkkade of in de Rijnhaven? :-))lol. Misschien moeten we samen daar aan de tomatensoep.

    BeantwoordenVerwijderen