vrijdag, september 23, 2011

Auto is kapot

De auto is vandaag kapot gegaan. Op weg van mijn werk naar huis, kon ik niet meer koppelen.
Even langs mijn Turkse garage gereden en daar bleek het een cilinder te zijn. De kosten zijn 325 euro, een vriendenprijs.
Ik kan nog wel rijden, maar lang zal het niet meer duren. Bovendien rammelt er iets, ik vermoed de ophanging van de uitlaat. (ahum, waar heb ik nu verstand van)

Thuis gekomen keek ik op De top tien zuinigste auto's van de ANWB, op gaspedaal voor een vijf jaar oude auto. Het bleek dat er maar weinig auto's zijn die aan mijn wensen voldoen. En ja, ik heb geen bal verstand van auto's.
Het liefst een Toyota, want die kunnen tegen een stootje. Maar ja, iedereen weet dat die goed zijn. War is het merk dat net zo Japans en goed is en omdat het geen Toyota, iets minder geliefd.
De Mazda natuurlijk.

Mazda??? Ja, maar ik heb al een Mazda. Ik bel de dichtsbijzijnde dealer op en ja natuurlijk kan deze verkoper auto's verkopen. Ik vertel dan maar dat ik een auto wil hebben tot 10.000 euro, al geschrokken door de prijzen.
Hij komt met een Mazda 2 op de proppen en o jottem, hij heeft er een paar op voorraad, met weinig kilometers op de teller. Op de site werkelijkverbruik komt deze weer stukken minder gunstig uit dan dat andere merk.

Morgenmiddag dan maar bij hem langs en daar gaat mijn vrije middag dus.
Mochten jullie nu andere adviezen roepen, dan hoor ik dat graag. Ik ga niet voor Duitse en Franse merken. Ik heb het liefst roestvrij. Met de weinige kilometers die ik rijd, moet hij toch minstens weer 10 jaar meegaan.

16 opmerkingen:

  1. Ik heb zelf een Toyota en zou niet anders willen. Ik heb er eigenlijk nooit kosten aan (buiten regulier onderhoud) en ook nooit problemen mee. Frans zou ik idd zeker niet doen, dat zijn meestal rammelbakken. Tenminste, wel van de mensen die ik ken die ze hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik rij in een Chevrolet, voormalig Daewoo en koreaans. Heel weinig onderhoud, heel weinig kosten en net zo robuust en compleet als een Toyota. Met Nissan, Kia en Hyundai het ik ook goede ervaringen overigens. De Mazda2 is een joekel van een auto, waarom zou je zo'n grote willen?

    En ik wil niet zeuren, maar ik rij heel veel kilometers en ik heb nog NOOIT en Mazda2 gezien met een chauffeur die goed reed. Niet eens redelijk. Eigenlijk alleen maar gevalletjes langs de kant zetten en nooit meer rijden.

    Invoegen op de snelweg met 40, denken dat je knipperlicht een soort vrijbrief is, middelste rijbaan van de 3 met 80, zomaar zonder richting links en dan schrikken en toch weer rechts, ruim 4 kilometer voor de uitvoeger richting aan -> dan al op de vluchtstrook naar rechts en op het laatste moment toch maar niet uitvoegen etcetera. Brr. Ja ik zeur toch. Maar dat mag wel even hoop ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb ook toyota, en wil inderdaad ook niets anders. Hoewel ooit hebben we gekeken naar eventueel een mazda of nissan. dit lijkt inde meeste gevallen met de kwaliteit op toyota. groetjes Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nu ik las je oproep voor een auto ,, nu ik heb in appril een een twee de hands auto gekocht merk een seat cordoba sedan een zusje van de volkswagen die heb ik 11 jaar gehad van nieuw tot het einde deze auto is 5 jaar een half jaar garantie een keuring van de anwb dat eiste ik nu werd goed gekeurt ,,hij rijd geweldig prijs met in levering met de oude 7duizend euro kleur licht grijs met bekleding kleur donker grijs met zwart heb er geweldig schik mee ,,,nu jij nog

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Laat ik nou een auto te koop hebben?? Goh, wel duits geloof ik maar dat spreek ik toch ook niet, net zo min als Japans. :)

    Echter.. drie jaar oud, perfecte staat, zeer zuinig, (ecotronic)net gekeurd, van een oude dame (ik), eerste eigenaar, nooit binnen gestaan en een schappelijke prijs. Prijs onder de 5 cijfers. :)

    Kan worden thuis bezorgd, ook nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, nog iets.. Duits roest toch helemaal niet? (Opel). Ik zou daarvoor juist een opel kopen, net zoals mijn vader een eeuwigheid deed. Nooit roest. Mijn zus rijdt nu nog zijn 15? jaar oude zonder roest!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben jaren een mazda gehad en dat beviel ons erg goed. Nu rijden we in een seat toledo en dat is toch een iets robuustere auto. Pure degelijkheid van VW.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij rijden al jaren in Toyota's. Zeer goede auto's. Nooit gezeur met stilstaan o.i.d. De laatste Corolla ging 14 jaar mee. De huidige twee zijn 11,5 jaar en 9 jaar oud. Nu ben ik toch wel erg aan het twijfelen of ik volgende maal een Toyota koop, want de Dacia Duster is een stuk goedkoper en dat vind ik zelf een heel mooie auto. Ik wil het liefst een auto met een hoge instap voor wanneer we wat ouder worden. Zijn er mensen met Dacia ervaring? Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben geen auto, hier in de stad is dat niet nodig. Ik was opgelucht toen we onze laatste auto, na een periode van hoge kosten, de deur uit hebben gedaan. Nooit meer van de onverwachte aanslagen op ons budget.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Caroline, ik denk dat je een beetje in de war bent ! Een Mazda2 is geen joekel van een auto, royaal genoeg voor 2 personen maar te klein om als gezinsauto te worden aangemerkt. Denk Opel Corsa, Ford Fiësta, die grootte. Wij hebben nu een Toyota (al 4 jaar)en die bevalt héél goed, maar hiervoor hadden we een Mazda (Premacy) en dat was onze beste auto ooit ! Wij hebben hem zonder problemen 7 jaar gereden. Helaas was de opvolger daarvan, de Mazda5, te groot voor ons en de Mazda3 te klein, anders hadden we weer voor Mazda gekozen.
    Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Allen, dank voor het meedenken.
    @Maria, ik weet dat een Duitse auto ook goed is, toch is volgens de al weer jaren uitgegeven TUV lijst de Toyota als beste en zonder mankementen genoemde auto.

    @LZV, De Dacia is een goed keus, als je voor de prijs gaat. Kijk ook eens op de site www.werkelijkverbruik.nl, dan valt het benzineverbruik heel erg tegen.
    Een collega kocht een paar jaar terug een Dacia en heeft nu grote mankementen. Hij kocht de Dacia zelf, toch is de bank de grootste eigenaar en niet hijzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Altijd jammer als de auto kapot gaat. Ik heb voor een tijd terug mijn auto zo kapot gehad dat ik er meer voor terug zou krijgen als ik de auto naar de sloop zou brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ikzelf rij momenteel in een Seat. Het klinkt misschien erg stom maar ik ben o zo blij dat ik deze auto gekocht heb! Het was een aardig prijsje om neer te leggen maar ik heb er enorm veel plezier mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Auto's zijn duur... Ik baal er ook altijd van als mijn auto naar de garage moet...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Afgelopen maand heb ik ook een toyata auto gekocht. De auto rijd hartstikke fijn en qua benzine kosten bespaar ik een hele hoop geld!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb zelf een nissan note gekocht en daar ben ik echt super blij mee. Lekker licht op de weg en benzineverbruik valt mee. Ik moet er elke dag mee naar me werk en het rijdt echt super comfortabel. Heb het toen in Breda gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen