zondag, september 25, 2011

De scooter doet het voorlopig weer

De Sym scooter die onlangs zijn 11.000 km grote beurt kreeg, deed het een paar weken later niet meer. Nu moet iedere klant ruim 6 weken wachten op een afspraak voor een grote beurt en dan is het zover. In 1 dag is de scooter dan weer rijklaar.
Net als met een auto geef je de mankementen door en dan worden die opgelost. Zo gaf ik toen door dat de scooter een nieuwe accu nodig had. Nee hoor, zo zei de man die er verstand van heeft: twee keer extra gas geven en dan doet tie het weer.

Ok, dacht ik, hij zal wel gelijk hebben. Na een paar weken was het voorbij, de pret was over.
Afgelopen dinsdag mocht hij met de scootertaxi van Sheridan naar de motorenzaak. Gisteren tijdens mijn gesprek met de autoverkoper kreeg ik een telefoontje dat hij gemaakt was. Er was een nieuwe accu in geplaatst. De reparatie die nu tussendoor had plaats gevonden duurde meerdere dagen.

Vrijdag echter hoorde ik dat er iets met de electriciteit was. "Alweer", dacht ik, "dat was met de vorige scooter ook het grote terugkerende probleem". Er zijn veel uren in gestopt door het motorenbedrijf.

De scooter doet het nu weer. Ik draag een helm en mijn scooter gaat nu 5 km harder dan toegestaan. Is ook beter op de wegen met veel auto's. Ik word vrijwel door alle andere scooterrijders met helm en soms door scooters zonder helm ingehaald.
Wat ik niet snap is dat iemand die voor het eerst scooter zonder helm gaat rijden, daar meteen kilometers extra bij wil hebben. Je moet wennen aan scooterrijden. Je bent nog een gevaar op de weg.

Veel van mijn ritten kan ik ook op de fiets doen. Scooteren is een heerlijke gewoonte, dus sorry, ik zou vaker en beter aan het milieu kunnen denken. Dit weekend reed ik van de motorenzaak naar de moestuin (14 km), op de terugweg via de supermarkt naar huis (10 km), naar de film (2 x 17 km) en naar de kerk(2 x 3 km). Dat zijn zomaar 61 kilometers. Dat is nog geen twee liter benzine, de scooter rijdt gemiddeld 1 : 37 km.

3 opmerkingen:

  1. Fijn dat de scooter het weer doet! En ik ben het met je eens dat je echt moet leren op een scooter te rijden. Ik heb er 1x opgezeten. Tenminste, dat was de bedoeling. Maar het ding reed onder mijn gat vandaan. Ik deed niet eens ruw ofzo, ben wat dat betreft behoorlijk voorzichtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heb net voor mijn jongste een tomosje opgehaald. Op dat moment had zij haar scooterrijbewijs nog niet, dus ik mocht er 20 km mee rijden. Ik moest toch echt wel weer even wennen, en ben helemaal met je eens dat 35 km dan best hard is.
    Maar ik was wel helemaal uitgewaaid, heerlijk. Als ik echt alleen naar mijn werk moest, en niet half NL dan weer doorcrossen per trein, dan overwoog ik het ook heel serieus. Lekkerder dan met de sneltram......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @LLmM, Precies dat is het waarom ik vind dat mensen rustig moeten rijden, je bent niet zomaar Pizza bezorger.
    @Ari-Atari, een Tomos is een leuke stadsbrommer. Voor een 25 km brommer, zijn ze vaak te zuinig afgesteld en houden ze soms in met brommen. Dat is /was vaak speciaal voor Tomosjes.
    Daarom worden Tomos brommers vaak iets opgevoerd, maar ik hoop niet eerder dan dat je zoon voldoende stuurvaardigheid heeft.

    BeantwoordenVerwijderen