vrijdag, september 09, 2011

Einde Sym Fiddle scooter

De Sym heeft op 11-8-2011 de 10.000 km beurt gehad op 10.500 km. Vanmorgen met 12.443 km kreeg ik hem niet meer gestart.

Volgens de motorenzaak kan de Sym zeker 15.000 km mee, zelfs wel 20.000 km. Toch was het niet nodig om een nieuwe accu er in te zetten, toen ik dat bij de laatste beurt vroeg.

De kosten zijn nu inclusief benzine en onderhoud 26 cent per kilometer.
Een scooter voor woon-werk verkeer moet het doen. Ik heb vanmorgen een kwartier besteed aan aantrappen en gas geven, zonder resultaat. Ik ga hem inruilen. Ik wil een goede scooter voortaan. Dat betekent dat de knip open moet. Ik kwijl van een Vespa, maar er worden momenteel 40-45 scooters per dag gestolen. Wat doet een Vespa in de stad, of voor de bioscoop??? Is de Vespa beter?

Geen idee, maar ik wil in ieder geval fluitend blijven rijden. Scooteren vind ik zo heerlijk vrij, dat ik regelmatig songs neuriënd of nog erger zingend doe op de scooter.

Update 23-9: Op dinsdag 20-9 bracht het busje van Sheridan de scooter naar de motorenzaak. Vandaag vrijdag 23-9 is de scooter nog niet klaar, het is een lastig probleem met de gelijkstroom o.i.d. en de accu, waardoor hij de ene keer wel en de andere keer niet start. Ze zijn er nog niet uit.
Het is maar goed dat ik een parkeergarage abonnement heb.
Van de dik 60 scooters waarvan ik her en der kilometerstanden zag, waren er welgeteld twee met meer dan 10.000 km op de teller.
Ik hoop dat ze er uit komen. Ik zou een zwaardere scooter met X-factor willen. Maar die bestaat niet.

10 opmerkingen:

  1. Vespa's zijn hip, dus heel veel mensen willen die. Dat maakt ze ook behoorlijk geliefd voor dieven, want ik denk dat je zo eentje altijd wel weer kwijt raakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als we naar het platteland verhuizen moet mijn man 's ochtends om 5.30 8 kilomter naar het station fietsen. Ik denk soms dat een scooter misschien wel fijner is!

    Wat is eigenlijk het verschil in rijden op een bromfiets?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer dat je scooter op is, zo vreselijk lang had je hem toch nog niet? Wel is er natuurlijk veel op gereden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @LLmM, ach ja we willen allemaal hip, en sommigen willen er niets voor betalen.
    @Vlijtig liesje, Het omslagpunt is ongeveer 10 km. Ik weet nog wel dat ik 7 km naar mijn werk fietste. Soms had ik er helemaal geen zin in, maar als ik dan weer op het ding zat, dan vergat ik alle stress van de dag.
    @Willeke, een betrouwbare scooter gaat 15.000 km mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het kost wat, maar ik denk, dat je voor woon-werk verkeer over die afstand eigenlijk een Y.amaha zou moeten hebben. Een Aerox of een Jog. Rijdt heerlijk en minder diefstalgevoelig dan een V.espa.
    Ik weet alleen niet, of ze ook als snorscooter verkocht worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Ari-Atari, goede tip, wat weer je dat goed. Yamaha heeft absoluut geen X-factor. Ik vind het lelijke dingen, maar wel betrouwbaar. Ik denk zelf dan aan de Yamaha Why Bromscooter, zo te zien op de foto, omdat deze grotere wielen heeft en al een soort van bagagedrager.
    Ik rijd tegenwoordig veiliger met helm en die is slechts 5 km gepimpt. Ik zou zeker geen 70 km willen rijden.
    De 13 km inclusief bochten, afremmen, rekening houden met langzame verkeersdrempel mijdende auto's voor mijn scooter een enkele stoplicht, doe ik in 20 minuten + 5 minuten jas aantrekken en de rit naar achter het bureau. Daar kan geen auto tegenop. Toch heb ik nog steeds een abonnement van de parkeergarage bij kantoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O die scooter is een tweetakt. Ik dacht dat die niet meer gemaakt werden. Die Yamaha's zien er echt niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is dat een probleem dan, tweetakt? Ik snap dat er andere benzine in moet, maar rijd het ook anders?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk dat je vooral pech hebt gehad. Ik rij nu jaren op een Sym Mio en ben heel tevreden! Vespa´s zien er fantstisch uit, maar hebben net als de Italiaanse auto´s goede looks, maar vaak kleine mankementen en dat loopt ook in de papieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Anoniem, hoeveel kilometer heb je dan al op de teller staan? Bij mijn laatste onderzoek onder dik vijftig scooters bleek dat er slechts 1 met meer dan 10.000 km.
    Normaal doe ik 1,5 jaar over 10.000 km.

    BeantwoordenVerwijderen