zondag, september 11, 2011

Ere Early Retirement Extreme

Een lang interview van de man die nu 35 jaar is en sinds 2 jaar met pensioen.
Hij spaarde voor zijn pensioen in 5 tot 6 jaar, waarbij hij 80% spaarde van zijn inkomen. Zijn inkomen was goed, hij is universitair geschoold. Hij is zo veranderd, dat hij zelfs geen geld meer over de balk kan gooien, dat is volledig over, zegt hij.

Onlangs gaf hij een langdurig interview weg over zijn weg naar het leven beneden het minimum.
Hij koos voor een kleiner huis dichtbij zijn werk. Een klein huis is voordeliger en bovendien kon hij zijn auto weg doen. Bovendien vond hij het raar om een groot huis te nemen, als je er maar twee uur per dag bent.

Je kunt Jacob horen spreken over deze keuzes in het interview op 33 minuten in deze Ipod

Documentaire No impact man over een man, vrouw en kind in een appartementencomplex op de 9e verdieping. Ze stopten met het gebruik van electriciteit. Geen lift gebruiken, geen tv, licht door kaarsen en waxinelichten, geen wasmachine.
Vervolgens stopten ze met water in plastic flessen, ander plastic. Er is ook een boek over uitgegeven.

Jacob werkt af en toe nog wel, maar dan vooral voor de lol. Gewoon omdat hij dat leuk is.

Een paar dagen terug zette ik dit weblog op. Nu na mijn laatste les als schuldhulpverlener die ik kreeg van een bewindvoerder voor WSNP denk ik:
Jacob spaarde 80%. Met leveranciers van schuldigen wordt vaak een aanbod gedaan om 20% van de rekening te betalen.
De bewindvoerder werkt in zijn vrije tijd ook als s.chuld.hulpverlener. Hij moet van zijn vrouw zijn portemonnee thuis laten. Het gevaar bestaat, dat een hulpverlener een s.chuldige met geld gaat bijstaan.

7 opmerkingen:

  1. Sinds kort mijn grote voorbeeld. :) Helaas ben ik al 51, moet het voor mijn gevoel in 4 jaar doen! :) Boeiende geachtenverandering die ook bij mij speelt nu.

    Gaat het ons lukken? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Maria,is dat zo? Je kunt natuurlijk ook kleiner gaan wonen. Je bent samen, twee inkomens.
    Wanneer je nu 51 bent mag je vast wel tot je 67e werken.... :))
    Heb je echt geen pensioen opgebouwd?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb zijn boek gelezen in de vakantie. Heel inspirerend :-)

    Ook ik ben vast van plan niet tot mijn 67e te gaan werken (ook niet tot mijn 65e trouwens).
    Voor mij is dat zeker één van de drijfveren om te consuminderen. Juist omdat ik 52 ben hoef ik een veel minder lange periode te overbruggen dan Jacob. Dat komt goed uit, want het lukt mij niet om 80% van mijn inkomen te sparen (*zucht* - grote problemen met de boot)
    Daarbij ga ik er inderdaad van uit, dat ik over 10 jaar in een veel kleiner huis woon, en misschien ook wel in een voordeliger deel van Nederland. Als je niet, of veel minder werkt is er ook weer tijd voor een moestuin en zo, huish. hulp is niet meer nodig, met je kleding kun je anders om gaan. Ik ben een aantal jaar thuis geweest, toen had ik twee plankjes met kleding. Nu is het heel wat meer. Dat scheelt allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Opnieuw, ik woon alleen, één inkomen. Eigenlijk alleen maar mannen gehad die me geld kostten, en alleen twee kinderen door pubertijd heen gesleept. Gelukkig heb ik dankzij spaarzame ouders wel een potje. En ja, ook nog weinig pensioen opgebouwd door mijn springerige leven. Maar het moet lukken, vast wel. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ari-atari, er is een ongelofelijk groot verschil tussen het resultaat van € 1000 die je spaart op je 25e of je 55e.

    Helaas zijn wij nog even vast in ons eigen huis. Deze man heeft het heel slim gedaan.

    Op middelbare scholen zouden zulke voorbeelden op zijn minst een keer behandeld moeten worden met maatschappijleer of economie ofzo. Maar het systeem maakt liever brave consumenten en harde werkers...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Maria, O. Oeps. zal eens beter gaan lezen.
    @Valhalla, maar zijn inkomen moet toch giga zijn, als je van 20% je basisbehoeften huur, energie en water, eten en kleding kunt betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @valhalla, dat klopt inderdaad. Was ik op mijn 25e maar zo verstandig geweest als nu ;-)
    Ben met je eens, dat het op scholen onderwezen zou moeten worden. Er was een aantal jaar geleden een test op de tv over financieel inzicht. Dat was heel ontluisterend. Jongeren hadden werkelijk geen idee....

    @Opnieuw beginnen: hij verdiende echt niet veel - wel goed natuurlijk, maar niet giga. Hij heeft domweg een aantal fundamentele keuzes gemaakt. Keuzes over wonen (in een mobile home) over vervoer (alles lopend of op de fiets) over eten etc. En vergis je niet, zij zijn ook met z'n tweeën, en ook twee inkomens.

    BeantwoordenVerwijderen