dinsdag, september 20, 2011

We mogen volgend jaar meer geld in de schatkist stoppen

Boffen wij even, we mogen volgend jaar nog meer in de schatkist stoppen,.
Minister de Jager zou gezegd kunnen hebben, dat we de buikriem extra moeten aanhalen, maar deze uitspraak past toch niet zo goed bij de man met bolle buik.

Gelukkig dragen de rijke Nederlanders ook mee en dat is anders dan in de VS, waar de rijksten perentagegewijs minder bijdragen dan de armsten. Erg oneerlijk vind ik dat.

Verder heb ik er niet veel van meegekregen op de cursus BTW die ik vandaag in Utrecht volgde. De GPS voorspelde 37 minutn rijtijd, maar dat klopte niet, ik deed er 90 minuten over.

Ik leerde dat 50 miljard BTW in 2010 richting staatskas ging. Niet slecht, verder ging de cursus vooral over BTW, buitenland binnen en buiten de 27 landen van de EU.

De terugweg ging voorspoedig, ik deed er ook 90 minuten over, maar ik zat niet in de stress of ik op tijd zou komen.

Misschien overbodig om te zeggen, maar ik was de oudste cursiste.

7 opmerkingen:

  1. We moeten allemaal bezuinigen, inleveren, of bouwen aan de kracht van dit land of wat er precies van werd gemaakt.

    Zei de mevrouw van (bittere armoe) -6 ton op een begrotingspost van 38.000.000.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Valhalla, Na het behalen van je diploma, zou je haar misschien kunnen adviseren. -6 ton, is niet niks.
    Het is in ieder geval een gebaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, lol... Majesteit... ik voorzie een doemscenario in uw huishoudboekje....

    Als zij nou ook een gebaar maakt naar mij kunnen we misschien zaken doen, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oei. Waar kúnnen we nog op bezuinigen? Ik ben echt hard aan een nieuwe bril toe, want soms is het het autorijden echt gevaarlijk, en vanochtend kon ik tijdens het uitchecken in de tram (druk! veel mensen!) niet goed lezen op de display of ik nu al uitgecheckt had. Dus nog een keer die Ov chip over de meter geaaid, en prompt checkt ie me weer in als 'overstappper'. Dat was niet de bedoeling. Al uitstappende nog even met de arm achteruit gereikt om definitief nog eens uit te checken, anders kost het me 4 euro. Dat soort voorvallen wijzen me er op dat een nieuwe bril toch echt nodig is. Ook 2 maal per jaar naar de mondhygieniste is wel nodig. Een aanvullende ziektekostenverzekering heb ik niet.

    Abbonnementen en lidmaatschappen, tja, ik ken er drie die ik op kan zeggen, misschien ook nog Eigen Huis, hebben jullie daar nog wat aan nadat je een huis gekocht hebt? Of is Eigen Huislidmaatschap toch vooral nuttig tijdens het kopen, maar nauwelijks nog daarna?
    Kleding: koop ik zelden.
    Aan sportevenementen deelnemen: zou 50 tot 90 euro kunnen besparen p.p. Maar het is ook leuk, dus...
    Probleem is dat ik niet alleen over het geld ga, mijn gezin heeft ook een stem in het kapittel. Bovendien heb ik vandaag op mijn duvel gehad van een arts: ik had een bepaald gezondheidsprobleem te lang verwaarloosd, waardoor nu ingrijpender behandelingen nodig waren. Daar ga je met je zuinigheid..
    De digitale krant is er bij ons al uit.
    Aan autokosten besteden we 250 a 300 euro per maand, dus daar valt ook niet veel af te knibbelen.
    Wij schatten ook in er 120 tot 180 euro per maand op achteruit te gaan, door een hogere inkomensafhankelijke zorgverzekeringsbijdrage in het brutoloon, afbouw heffingskorting, stijging zorgpremie en vermindering kinderbijslag. Tja, wij bouwen tegen de verdrukking in aan de kracht van dit land....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem,Dat is niet best. Als ik het zo lees zit je met je woonlasten boven het maximum dat je kunt verwonen.

    Wat betreft die bril. Kijk eens onder de linkjes van Bates. Een bril verweg is erg voordelig, dat deed ik ook. Laat je ogen hier ergens gratis opmeten, vraag naar de as van je pupillen en voor minder dan 80 euro heb jij een multifocale bril.

    Van Eigen Huis ben ik lid, dat komt omdat ik fikse korting krijg op de FBTO woonverzekering (opstal, inboedel en wa)
    Het blad is de moeite waard en kost weinig.

    Aan de zorgpremie en vermindering kindertoeslag valt weinig te beginnen.
    Het helpt misschien dat je omgeving in hetzelfde schuitje zit.

    Ik weet niet of je werkt, maar anders zou ik adverteren met het organiseren van kinderverjaardagen. Werkende ouders hebben veel hulp nodig.
    Wie weet waar je nog meer geld mee kunt verdienen.

    Lees ook mee op de consumindergroep en consuminder prikpagina. Je doet er toch ideeën op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Opnieuw, nee die woonlasten vallen wel mee, uitgaande van Amsterdamse prijzen, vergelijken met Zeeuws Vlaanderen moet je natuurlijk niet doen. (Daar staat weer tegenover dat in die streken nauwelijks werk te krijgen is). We waren met een huurhuis duurder uit, 6% huurstijging per jaar. Een van de redenen waarom we toch een huis gekocht hebben.

    Wat momenteel echt aantikt zijn de studerende kinderen. Hoe meer je verdient, hoe hoger de belastingen, en hoe lager de studiefinanciering, vanwege ons progressieve (belasting)stelsel.

    Ik heb jaren in een schoolkostencommissie gezeten op een VO school, om eens te onderzoeken waarom het nu allemaal zo duur moet zijn. Dan sta je wel even te kijken, want de meeste onderwijsmensen en financieen, dat is toch een aparte combi:-)Je hoort mij niet beweren dat ze er niets van weten, maar erg efficient of zuinig gaat het er niet aan toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Opnieuw begonnen, ik ben even op Independer.nl gaan struinen. Als je Eigen Huiskorting op FBTO verzekeringen meerekent, ben je nog steeds bij andere verzekeraars voordeliger uit. Die Eigen Huis korting is dus eigenlijk nep. Hetzelfde geldt vaak voor personeelskortingen.

    BeantwoordenVerwijderen