zondag, september 18, 2011

Weckpotten

Sinds de laatste weck met gewone groentenpotten die leeg via allerlei kanalen bij mij kwamen en waarvan de deksels soms toch niet zo snel en direct weckten, kocht ik in eind juli via MP20 stuks 2 liter weckpotten voor 2,15 per stuk.
De ringen en de klemmen zaten er niet bij, dus die kocht ik via de weblog van Eenvoudig leven bij Brouwmarkt.

Ik had twee soorten van de grootste klemmen gekocht die de Brouwmarkt bezat. Een soort klem was te klein, de andere en duurdere klem lukte me nog niet. Wat een gedoe. Inclusief ringen en een handige weck glastang van 16,50 om potten uit het water te halen betaalde ik 35,20.

Ik vroeg maar advies aan een ouder moestuin familielid en die gaf me dan aan hoe ik dat moest doen.Na heel veel wrikken en ook nog advies gevraagd te hebben aan een expert heb ik dan een twee liter pot gevuld met tomatensoep.

Wat een werk was dat, nog moeilijker eigenlijk dan die conservenpotten. Bovendien wat moet ik nou in mijn uppie met twee liter groenten of soep???

Bovendien namen die potten ook veel plek in, in de schuur. Dus hoeveel winst zat daar nu in?

Na nog eens een poosje overwogen te hebben, besloot ik dan maar om weer conservenpotten te gaan bewaren en zodra er een niet goed sluit, dat ik dan die pot weg doe.
Het aantal conservenpotten groeit weer gestaag en komende week gaan de weckpotten terug naar het goede doel, de stichting AK, die komende winter weer een grote hoeveelheid spullen gaan brengen naar de Oekraïne, met de opbrengst van hun verkopen via MP en hun eigen rommelmarkten.

Gisteren shopte ik bij Xenos en zag daar hele leuke 1 liter weckpotten met deksel staan voor een leuke prijs van 1,49. Had ik daar maar eerder aan gedacht. Ze hadden eerder dit jaar een hele sortering potten.





Enfin, weer een ervaring rijker en wat euro's armer. Van de glastang heb ik geen spijt, dat is bijzonder handig.

Ik heb spijt dat ik niet zo'n handige vultrechter kocht, maar om die nu apart te gaan bestellen, nee, dat doe ik niet. Ik haal nu de groenten uit de pan in een maatbeker en giet het dan in de potten. Het gaat ook. Mocht er zo'n handige trechter in de buurt te koop zijn, dan wil ik dat graag weten.

7 opmerkingen:

  1. Ik heb er 1 gekocht bij de Welkoop/boerenbond.

    Misschien zit er een vestiging in je buurt.

    groeten Cam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een vultrechter van de kookwinkel, daarvan zit er vast ook 1 bij jou in de buurt. Maar voor kleinere potten heb ik er zelf 1 gemaakt, van een verpakking van vloeibaar frituurvet. Ook sommige frisdrankflessen zijn geschikt als ze van dikker plastic zijn. Gewoon met een afbreekmes de hals eraf tot je de gewenste opening hebt en de bodem eraf. Ik heb mijn fles ongeveer halfdoor gesneden, evenwicht tussen veel vulvolume en niet topzwaar worden. Als je zelf geen frisdrank drinkt heeft 1 van je gasten wellicht wat aan deinhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Cam, dank daar kom ik weleens.
    @Caro, die ga ik uit proberen.
    Heel goede tip, dank.
    @Heksenbezem, ja, diepvries vind ik lekkerder, ik heb zelfs een aparte inbouw vriezer, maar die is niet groot genoeg. Een vriezer plaatsen in de schuur vind ik te duur voor stroom en ook een sta in de weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb op vultrechter gegoogled en vond een bedrijf dichtbij mijn woonplaats. De verzendkosten waren hoger dan de kosten van de vultrechter. Ik heb de vultrechter zelf opgehaald. Dit wel gecombineerd met een bezoekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vultrechters (die met brede opening onder) heb ik ook gezien bij de Xenos!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem, dank, ga ik nog een keer kijken bij Xenos, want de Boerenbond daar moet ik echt meer kilometers voor om scooteren.

    BeantwoordenVerwijderen