maandag, september 19, 2011

Weer dat onderhoud

Afgelopen maand kon ik weer een groot bedrag neertellen voor het plaatsen van de HR++ ruiten 493 euro en ook het plaatsen van een hor 200 euro.

Het dubbele glas was lek en ja HR++ geeft de komende winter veel warmte. Het valt me op dat de ruiten aan de zuidzijde veel sneller lekken dan de ruiten aan de noordkant.

Het hor was nodig, want de gast dacht dat hij chicken pox of meazels had. Het bleken muggen te zijn. Ik kan wel zeggen, dat het niet handig is om 's avonds met een open raam en het licht aan te gaan zitten. Maar dan kan ik net een cd installeren met deze mededeling in alle talen die ik ken.

Het werkt niet. Nu dus een hor en die werd vrijdag meteen gemaakt, nadat de gast vrijdagmorgen oprecht klaagde. Eerder al had ik mijn advies van het raam geopperd, maar ja, je moet ook willen luisteren. Bovendien is het een marathonloper die behalve van een sigaret houdt van de frisse lucht en iedere week ergens anders een marathon loopt.

In ieder geval heb ik vitamine B tabletten gegeven, want vitamine B1 100 mg per pil per dag, veroorzaakt een minder aantrekkelijk bloed voor de muggen, ook kocht ik een muggenspray, ik gaf Autan.

Er zijn er echt velen die gezellig met het raam open 's avonds willen relaxen.

Update 20-9: het hor werkt. Hij vermoedt dat de muggen via de voorderu binnen komen. Ik zal binnenkort een foto plaatsen.

Ik had al eerder gedacht, hoe krijg ik voor dit raam een hor, zo eenvoudig is het niet. De man die het hor maakte bedacht dat bij Gamma iets te koop was dat eenvoudig op maat te maken is. Ook zette hij magneetjes en daarmee zit het hor prima. Alleen pieker ik me toch suf, welke muggen door het minieme spleetje links en rechts van het hor kunnen kruipen.
Door de vele regenbuien zijn er veel meer muggen dan normaal.

Gisteravond hoorde ik van een consumindervriendin dat er ook horren zijn die je naar beneden kunt laten rollen.

8 opmerkingen:

  1. Wij hadden altijd rolhorren. Ideaal, er kan niets langs. Maar je bent wer zo €150 verder, incl plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben nog rolhorren, die bij toch loskomen uit de rail en zo komen muggen toch binnen. Dat is weer niet zo fijn. Misschien zijn ze tegenwoordig beter. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben een tijdlang van die horren gebruikt die je met klittenband aan het kozijn moet vastmaken. Werkt prima tot je de hor een keer los moet halen waarbij je beide kanten van het klittenband lostrekt en daarmee ook de verf van het kozijn...Ook hier dus veel muggen maar we zijn blijkbaar niet lekker genoeg, nog geen bulten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Licht aan of uit maakt trouwens niets uit. Muggen komen op warmte, beweging en geur af, niet op licht.

    Als je spleten langs je hor hebt is het niet goed gemaakt. Aan de binnen- of buitenzijde moeten er dan tochtstrips langs, zodat ook die spleten dicht zijn.

    Voor bijna elk raam is wel een goede hor te vinden, en uitzetters kun je vervangen zodat ze niet door je hor heensteken. Of je maakt de hor iets te hoog en plakt er strookjes gaas onderaan, waardoor de uitzetter steekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nu over muggen gesproken ik zat dit jaar iedere keer met muggen bulten ook als ik buiten zat ,,verleden week moest ik op controle bij mijn diabetus specilist heb ik er over gehad ,,die zij ieder mens met diabetus heeft daar last van de geur die je uit straald daar komen ze op af al ben je net gedoest ik heb nu een spuit flesje om op mijn armen te doen gekocht bij apotheek zo zie je maar weer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een rare combi: een marathonloper die van sigaretten houdt?!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @LLmM, de monteur was bang voor teveel wind.
    @LzV, ja, ik herinner me horren bezig was/
    @N(euro)otje, ik kocht dat eerder dit jaar bij Action. We hebvben dit nog even bekeken maar nietnerg sterk. Voor mijzelf was het goed genoeg geweest
    @Caro alweer een goed advies. Ik heb het overgebleven gas al uit de kliko gehaald.
    @=Anoniem, weer wat geleerd, wie weet heeft hij ook iets.
    @Vlijtig Liesje, ja en vegetarisch, wijndrnkend wiskundeknobbel,maar met humor. Echt lachen over die Dutch flies and Dutch hills..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze bestaan. Ik ben ook marathonloper, vegetarisch en wijndrinkend. Maar niet-rokend. Ik ken trouwens wel een rokende marathonloper. Het zijn net mensen. Groet, Hsm

    BeantwoordenVerwijderen