vrijdag, oktober 14, 2011

Geld besparen door altijd haast

Door gebrek aan tijd kun je veel geld kwijt zijn, maar je kunt ook geld besparen:

-Nu het kouder wordt, kan ik weer in de lunchpauze boodschappen halen. Met twintig minuten was ik onderweg en weer terug. Ik volgde nauwlettend het boodschappenlijstje en kocht niet de zoutjes, of producten die lekker zijn en veel ruimte in beslag nemen.
Bij de kassa van de Aldi rekende ik 14 euro af en vloog op de scooter terug naar de zaak waar ik binnen het half uur terug was.
Ik vergeet maar even dat ik vlees en melk en andere producten nodig zou kunnen hebben bij Bas van der Heijden. Vlees nog voldoende in de vriezer, jammer van de bio karnemelk. Je kunt niet alles hebben.

-Mijn tip, dat je kroten 's morgens in het ruime water een paar minuten kookt, het gas uitzet en 's avonds de kroten makkelijk pelt, schaaft en eventueel verwarmt was een eye-opener voor mijn zus. Haar veel gemaakte opmerking dat het gas bespaart, daar sloeg ik geen acht op. Immers ik doe dit al vele jaren. Toch gaf ze deze tip door en die persoon kwam ook op gasbesparen uit.
Bij mij ging het altijd om tijd. Kostbare tijd die je beter kunt verlummelen wanneer je dat wilt.

-Huishouden zelf doen en toch niet veel tijd kwijt zijn, daar hielp het boek van de huishoudcoach me bij. Zo vaak als ik de gastenkamer binnen een half uur van lakens en baddoeken heb gewisseld, de vloer aangedweild en een werkdoekje over alle belangrijke punten haalde. Twintig minuten kost dat, tenzij je gaat kijken of iets vuil is en of dat gedaan moet worden. Dat kost tijd. Je doet gewoon je ding, met de spullen die bij mij om de hoek in de kastenkamer op een plekje staan.
Schoonmaken is een kwestie van discipline. In de winter maak ik de twee dekbedden aan elkaar vast, zodat ze niet iedere keer losgaan. Ze worden afgeleverd met knoop en knoopsgat.

-Huishouden zelf doen scheelt calorieën. Is het geen sport? Maak er dan een sport van, poets en beweeg met de radio of je mp3 speler keihard aan.

-Toen ik nog naar het werk kon fietsen op 7 km afstand heette dat ook geen sporten. Nee, dat was zo maar iets.

In een boek van Hanneke van Veen komt het maken van een menu en een druk huishouden ook voor. Het bespaart tijd, om een menu te maken en de spullen vooraf klaar te hebben staan.
Het bespaart ook geld, anders zou Hanneke van Veen dat niet geschreven hebben.
Aangezien ik veelal moestuin eet, is het moeilijk om een week van te voren te beslissen wat ik eet. Nu gaat vooral de andijvie van de moestuin. Deze kun je niet lang bewaren. Prei, peen, spruitjes en bieten wel. We eten dus volop andijvie.

-Nog zo'n verbazingwekkend item dat ik destijds las in het gulden tijdperk. Normaal was dat je voor 1 persoon 1400 gulden per maand nodig had voor de boodschappen, kleding, kapper, kado's enz.
Ik dacht toen al dat ik iets niet goed deed, ook al kon ik op mijn vingers natellen, dat niet kon.
Ik was nooit zoveel geld kwijt.

6 opmerkingen:

  1. Om op dat laatste in te gaan, ik ben wel benieuwd waar je dat gelezen hebt. Informatie van het Nibud? Ik ben nog in het bezit van het boek 'Atlas van de minima' uitgave DIC 1982 of zoiets, waar ook lijstjes voor budgetten voor minima staan. Opvallend in dat lijstje is een stelpost 'roken'. Dat zou nu niet meer voorkomen, we vinden nu alom dat zo iemand niet moet piepen over geldtekort, maar moet stoppen met roken. Andersom was er toen geen dure zorgverzekering, want minima zaten meestal gratis in het ziekenfonds.
    Zo zijn die zienswijzen tijd-en cultuurgebonden. Veel minima betaalden toen clandestien geen omroepbijdrage, nu bestaat die verplichte belasting niet meer. Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. #Hsm, het was een folder van de bank. Ik was toen nog niet zo op de hoogte van het Nibud. Was nog in het voor internet tijdperk. Halverwege de 80-er jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de jaren 80 moesten mijn toenmalige partner en ik rondkomen van een uitkering van 1400 gulden en dat was behoorlijk krap. We stonden dan ook regelmatig rood. Geld voor luxe was er niet. Wel rookten we beiden, maar dat was toen een een stuk goedkoper dan nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij bestond het Nibud in de jaren '80 ook nog niet. Wel een voorloper ervan. Ik ben uit nieuwsgierigheid nog eens in die 'Atlas'gedoken. Er staan in die budgetlijstjes bijv. ook bedragen voor kado's, opleiding, oppas voor de kinderen, ontwikkeling en ontspanning, sport spel en speelgoed, en vakantie opgenomen. Tja, dat zijn nu stelposten die toch in min of meerdere mate als 'luxe' worden gezien voor minima. Die kosten worden nu aangevuld door gemeentelijke tegemoetkomingen voor minima. Voor kleding en schoeisel wordt bijv. voor een alleenstaande een maandbedrag van 104 gulden aangehouden, voor een gezin met 2 kinderen 204 gulden. In 1982 dus. Dat maak ik nu, 30 jaar later en omgerekend in euro's, nog steeds niet op. Groet,
    Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Hsm, hoeveel budget was dat dan voor een gezin. Volgens de bank destijds, was het vooral 1400 gulden voor een alleenstaande. Momenteel is 1000 euro normaal voor een alleenstaande.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Even terug in het boek duiken:
    In 1982 was het volgens deze Atlas zo:
    - tweeoudergezin met 2 kinderen had volgens deze berekening minimaal 2317 gulden per maand nodig voor het minimum aan woonlasten, voeding, kleding, vervoer, medische en persoonlijke verzorging etc, etc.
    - eenoudergezin met twee kinderen: 2031 gulden per maand.
    - alleenstaande 1318 gulden per maand. Dat zou dus ongeveer kloppen met jouw 1400 gulden voor een alleenstaande.

    De berekeningen tonen volgens de auteurs van het boek aan dat een gezin 6006 gulden, een eenoudergezin 4472 gulden, en een alleenstaande 2701 gulden per jaar tekort komt. Omdat de minimumuitkering dat bedrag lager was, maar ze wel minimaal nodig hadden wat volgens de budgetlijst uit de Atlas nodig was.

    Maarr, kanttekening, het boek was een uitgave van DIC De Horstink Amersfoort, als ik me niet vergis een uitgeverij voor sociaal-maatschappelijk werk, en duidelijk wel enigzins politiek gekleurd. Niet geheel neutraal, denk ik.
    Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen