vrijdag, oktober 21, 2011

Het nieuwe rijden levert 8,44 per uur op

In de Toyota Yaris zit, net als in vele auto's een benzineverbruikmetertje aan.

Het leek me een leuk idee voor krenten, om dan ook het nieuwe rijden goed uit te proberen en telkens achter een vrachtwagen te blijven hangen en vaak nog niet eens 90 km per uur te rijden.

Op de site werkelijk verbruik staat dat het gemiddelde verbruik voor mijn grijze botsautootje, zoals ik hem noem, een gemiddeld verbruik heeft van 7,47 per 100 km.

Mijn gemiddelde verbruik was gedurende deze rit 5,8. Windstil en oerend saai om zo lang zo sloom te rijden. Maar wat levert het op???

Prijs van Tango per liter vandaag 1,599 dus 1,60 per liter.
100 km kost volgens de site werkelijk verbruik 7,47 x 1,60 = 11,95
100 km volgens het nieuwe rijden 5,8 x 1,60 = 9,28, dat is een winst van 2,67 per 100 km.

Hoeveel tijd meer kost dat slome rijden eigenlijk en wat levert het op?
19 minuten langer en het de prijs per uur is 8,44 per uur minder.

Wat zijn de onnauwkeurigheden in deze niet wetenschappelijke berekening?
Mogelijk zijn het stadsritten die de 7,47 rechtvaardigen.
Vandaag was het een windstille dag.
De soort benzine.

Rijden jullie volgens het nieuwe rijden en schakel je door met een toerental van 2000-2500?

Met de toyota yaris rijd je met 100 km al met een toerental van 3000!! Is de auto vol beladen en rijd je dan 100 km dan zit je met gemak op de 3500!
Daarom kun je met een kleine auto en het nieuwe rijden beter op de rechterweghelft blijven rijden. Daar rijden veel vrachtwagens op doordeweekse dagen.

Met grotere auto's is de motor groter en is het toerental automatisch lager bij hogere snelheden, vandaar dat ik stel een botsauto'tje is een kleine auto. In nog kleinere auto's ontbreekt de toerenteller.

Houden jullie rekening met het nieuwe rijden en het gemiddelde verbruiksmeter in de auto?


Volgens Ecohacking, maar ook vele anderen levert het langdurig rustig achter een vrachtauto
blijven hangen :
hing een flinke tijd met 90+ kilometer per uur achter een vrachtwagen, een trucje dat mijn vader in de zeventiger jaren tijdens de oliecrisis al toepaste. Resultaat over zo’n 70 kilometer afstand: een verbruik volgens de teller van 4,6 liter per 100 km. Niet slecht voor een grote middenklasser, diesel.

Over het verschil in tijd komt hij uit op 17% meer:
"(Rustig rijden kost natuurlijk meer tijd. Stel dat je met stevig doorkachelen gemiddeld - nu komt het nattevingerwerk - 90 km per uur rijdt en met rustig aan 75 km per uur. Je zit dan respectievelijk bij die 25000 km 278 respectievelijk 333 uur in de auto. Dat is 55 uur meer, oftewel 17% meer.)"

Een radioprogramma van Vara Kassa over het nieuwe rijden levert een man die eerst niet volgens het nieuwe rijden en later wel volgens het nieuwe rijden met instructeur reed een brandstof verschil op van 6,3 tot 4,9 liter = 21,7% minder in een stadsrit en is de tweede keer zelfs 1 minuut eerder terug.

Door het vele scooteren ben ik rustiger gaan rijden, toch sluit ik niet uit dat er toch wel eens een boete op de deurmat zal komen te liggen. Vandaag reed ik even 85 km op een 80 km weg op de ring van Rotterdam.

De ANWB geeft een training van rond de 100 euro.

Rijden jullie al volgens het nieuwe rijden?

Update: Mijn verbruik: 5,33 per 100 km
Verbruik volgens www.werkelijkverbruik.nl 6,06

5 opmerkingen:

  1. Best leuk dat besparen maar tussen vrachtwagens rijden, er vlak achter in zo'n klein autootje? Dan moet je wel bijzonder goed opletten. Lijkt me nu niet de meest veilige situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nieuwe rijden betekend mijn inziens niet onveilig achter een vrachtwagen hangen en "suf "rijden.

    Schakelen heeft veel met je verbruik te maken en constant rijden.
    Je kan veel over het nieuwe rijden online vinden, als je het nieuwe rijden niet toepast slaag je tegenwoordig niet.

    Deboor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn man rijdt met de Yaris 1:18,maar wij hebben wel een 1.3 motor en wanneer je met 100 km al 3000 toeren maakt, denk ik dat je een 1 liter motor hebt. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Allen, ik weet nog steeds niet of jullie als consuminderaars, of zuinigerds het nieuwe rijden volgen.

    Wel weet ik nu dat het heel gevaarlijk is om achter een vrachtauto te rijden.
    Ik heb een link en een stukje tekst toegevoegd over minder benzineverbruik en rijden achter een vrachtauto.

    @LZV, ik heb dus een te kleine auto, want jouw man heeft een mooi verbruik. Nou ja, over een paar jaar weer een andere.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het nieuwe rijden wekt soms wel irritatie op bij degene die achter je rijd, bijvoorbeeld bij het laten uitdrijven bij een rood stoplicht.

    BeantwoordenVerwijderen