dinsdag, oktober 25, 2011

Inzichtien tijdens de rustperiode

Als je tot rust komt, kom je tot nieuwe inzichten:

De laatste tijd mopperde ik nog al, omdat ik 7 dagen per week aan het werk was. Toegegeven, de dagen in het weekend niet zoveel als door de week, maar dat er iedere dag iets 'moet', dat ging me behoorlijk tegen staan.
De overige vijf dagen ben ik altijd bezet. Voor mijn betaalde baan ben ik 11 uur van huis.
Dan kom ik thuis en kan ik nog een 1,5 uur aan de gang, met schoonmaken, met eten koken, met de post doornemen, met sociale contacten onderhouden.
Vervolgens heb ik iedere avond iets te doen. Vrijwilligerswerk, Aqua-arobics, boodschappen, sociale bezigheden, moestuin.
In het weekend de minimaal drie x 7 kg wassen, meestal vier stuks, drogen en wegwerken en ondertussen, moet het huis er ook pico bello uit blijven zien.

Het moestuin-werk is nu veel minder, maar iedere week toch minstens 2 -3 uur werk.

In ieder geval moet ik vaker rust nemen, misschien door een meditatie, op tijd naar bed enz.

De afgelopen week kreeg ik het inzicht, dat wanneer je gaat verhuizen en je werkt net als nu van 7 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds, je toch bek af bent. Dat komt omdat er altijd nieuwe dingen, deadlines te halen zijn. Die deadlines, die stress, dat is het waardoor de druk te hoog kan worden.
Moet je gewoon doen wat je moet doen, zit er routine in de bezigheden, is het duidelijk, dan gaat het allemaal beter.

Hoe zou ik dit eeuwig terugkerende probleem nu eens op kunnen lossen?
-Minder achter de pc
-Meditatie
-Op tijd naar bed
-Twee keer per week sporten
-Iets doen waar ik energie van krijg, in plaats van verspil. Lezen bijvoorbeeld.

5 opmerkingen:

  1. Tja we weten het allemaal wel maar het ook doen!! We willen teveel....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen TV en de PC uitlaten, is de beste manier voor mij om tijd te winnen. Alleen lees ik dit soort blogs zo graag!
    Groet, LM

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Keuzes maken, daar komt het voor mij op neer. Ik ben nogal een chaoot die altijd 500 dingen wil doen, terwijl er gewoon maar 24 uren in een dag zitten. Ik heb alle tijd die er in een dag zit, dus geen tijd tekort. Maar ik wil teveel.

    En dat keuzes maken valt me vaak zwaar. Zeker als je zo'n week hebt waarin het lijkt dat er alleen maar 'moeten' dingen zijn, zoals het huishouden en BTW-aangiftes etc. Maar ja, al doende leer ik steeds een beetje beter keuzes maken en daardoor rust te creeëren. Wel ga ik consequent op tijd naar bed, anders red ik het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik probeer tegenwoordig meer dingen af te maken, dat geeft ook rust. Dus even niet mail kijken als ik met een opdracht bezig ben, maar die opdracht afmaken. Dat levert ook veel voldoening op en in veel gevallen nog betere resultaten ook.

    BeantwoordenVerwijderen