zondag, oktober 09, 2011

Italiaanse kroten


Ik kocht bij kwekerij Minida B.V. aan de Wildersekade 11 in Bergschenhoek in het voorjaar kroten, want zo las ik, kroten zijn goed voor de lever. Maar kroten vind ik niet zo lekker. De oogst van vorig jaar heb ik grotendeels weggegeven en weg laten rotten.
Ik heb er zelfs geen sap van gemaakt in de sapcentrifuge.

De kwekerij verkoopt kleine tuinplantjes a 15 cent per stuk en ik kocht ook een paar Italiaanse kroten Chioggia, want zo verzekerde de tuinder me, deze smaken niet zo gronderig als de gewone kroten.
Nou ja, het is gezond en allah, dacht ik. De plantjes werden groter en ik at ze. Jammie wat zoet, niks die uit de klei getrokken smaak. Zoet, licht.

Ik teelde ze later nog een keer en ik kocht 75 planten. Op internet gekeken naar andere soorten en daar zag ik een Egyptische soort. Nah, dan toch maar naar deze kweker. Hij vertelde me dat de zaden (nog) niet in Nederland te koop zijn, maar dat een familielid die in Italië woont ze voor hem kocht.
Hoe dan ook, de plantjes worden niet meer in perspotjes verkocht, maar ik mini plastic potjes. Omdat ik voor recycling ben heb ik alle potjes terug gebracht. Hij was er blij mee, want die potjes zijn duur.

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat jij die soort wel lekker vond!
    Heel avontuurlijk trouwens!
    En ook heel netjes van de potjes.
    Verpakkingskosten zijn vaak een grote kostenpost voor ondernemers en hergebruik is altijd beter dan recycling.
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geluk, ik wist niet eens dat er Italiaanse kroten waren. Ik vind de Nederlandse (?) prima, maar het is ook weer niet zo dat ik die elke dag eet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Natuurlijk zuinig, ja, is toch zonde om zoveel potjes weg te mikken als ze nog goed te gebruiken zijn.

    @LLmM, nee, die eten wij niet iedere dag. De Vlaardingse inmiddels overleden dokter Moerman, van het kankerdieet adviseerde vooral bieten en peen. Mijn vader liep bij hem en had darmkanker. Toen begin dit jaar bleek dat ik een slechte lever had, was ik wel gemotiveerd om anders te eten.

    BeantwoordenVerwijderen