vrijdag, oktober 28, 2011

Psssttt, niet verder vertellen hoor

De werkgever weet het nog niet, en dat vertel ik pas volgend najaar 2012, dat ik in januari 2013 ga stoppen met werken.

Ik pak mijn ABP pensioen, of wat er dan nog van over is.Dankzij het omlaag brengen van de hypotheek en de kosten, gaat dat lukken en hou ik nog 700 euro over voor de boodschappen. Ok, een stabiele inkomensval van dik 1.000 euro per maand.

Desnoods ga ik nog een administratiekantoor beginnen voor een paar man/klein bedrijven. Beetje part-time werken dus. Zijn er jaarrekeningen die door een accountant getekend moeten worden, dan lukt dat ook nog wel voor een leuke prijs. Ik kan volstaan met minder dan 10 administraties. Ik steek nu veel op van een collega die dat prive al langere tijd doet.
Ik hou mijn B&B en dat is het.

Weg met het keurslijf, weg met iedere dag ’s morgens vroeg op en laat thuis.

Ik heb het nu wel beter naar mijn zin op het werk, maar ik heb even mogen ruiken aan vrijheid, aan financieel onafhankelijk. Laat mij maar, dus. Dag keurslijf!!!. Maar nu nog niet, en vertel het niet verderrrr!!!!!

19 opmerkingen:

  1. Hoi,

    De afgelopen dagen al je blogjes gelezen. (zwangerschapsverlof :))
    Wat herken ik er veel van.
    Wij hadden ook zo'n beleggingshypotheek in combi met spaar maar van dat sparen heb ik maar weinig terug gezien. dus een paar jaar terug ook annuïteiten genomen
    Nu ben ik, sinds 2 jaar, de enige kostwinnaar en is er een kind opkomst. Dus druk bezig om te kijken waar we op kunnen besparen en zo snel mogelijk. de hypotheek naar beneden.

    lekker idee dat je kan stoppen maar ga je het ook echt doen?
    Als ik hoor over je droom van een vrijstaand huis....

    gr. M

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een collega van mijn broer stopt, ruim voor het bereiken van de 65 jarige leeftijd, per 1 januari aanstaande. Dat heeft hij een poos terug al aangekondigd. Alleen.... nu is er een reorganisatie op komst en hij doet dus niet mee aan de prettige afvloeiingsregeling. Toch sneu voor die man.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn, echt heel fijn dat je zover hebt kunnen komen. Mooi inderdaad pas vertellen als het (bijna) zover is, voor weer een of ander plan daar roet in jouw eten gooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, dat klinkt leuk. Alle dagen zeilen zal het wel niet worden, maar het klinkt als een verstandig plan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaaf! Goed dat je die stap hebt genomen. Na een tijdje is het genoeg he? Ben benieuwd hoe je het gaat vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een héérlijk vooruitzicht voor je. Het zal ook rust in je hoofd geven, zo'n beslissing.

    Groet, Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldig vooruitzicht! lekker voor jezelf werken/leven.. gun het je van harte!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een spannend plan!
    Realiseer je wel, dat als je meer thuis bent, je meer verstookt. En wat ga je doen met de vrije tijd? De besteding van vrije tijd kost ook wat, waarschijnlijk.

    Als ik in januari 2013 met pensioen ga, dan ontvang ik in totaal 835 euro per maand. Dat is 115 minder dan mijn huidige maandelijkse vaste lasten. En dan heb ik nog helemaal geen boodschappen gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog als aanvulling: ik vind het niet erg hoor, om langer door te werken. De sfeer op mijn werk is goed en het werk geeft mij voldoening. Soms wat langer vakantie zou wel leuk zijn, maar ik hoef nog niet met pensioen. Ik mag vanaf 1 januari 2013 2 uren per week seniorenuren opnemen en mijn salaris blijft hetzelfde, dus dat is ook al heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is een mooi vooruitzicht! En jou kennend zul je het allemaal we heel goed overdacht en berekend hebben.
    Het is wel iets heel erg leuks om naar toe te leven en ik kan me voorstellen dat het een goed gevoel geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd met je aanstaande vrijheid!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi plan! En je hebt toch nog wat mogelijkheden achter de hand voor extra inkomsten. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weet je ook dat bij vervroegd stoppen met werken de AOW met 2% per jaar in mindering wordt gebracht?Stop je 5 jaar eerder dan de AOW leeftijd dan is dat straks 10% minder AOW. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Henderine. Dank.
    @M. Wat lastig voor je, die hypotheek. Mogelijk helpen de consuminderblogs je. Dat was een van de redenen, dat ik dat huis te duur vond.
    @Ellen, ja, ik hoop dat ik mijn mond kan houden, maar ik denk het wel. Ik heb dit weekend er vrijuit over gesproken.
    @LLmM, dank. Zo is het.
    @Ari-Atari, nee, dat zal wel niet, alhoewel mijn zeilmaat het fantastisch vond en ook jammer dat hij zo lang moest wachten. We zijn al eens een week naar Zeeland gevaren. Maar twijfelt over de motor op de boot.
    @Valhalla, een tijdje??? Mijn uithoudingsvermogen is groot en het heeft ook lang geduurd, bij verschillende bedrijven.
    @Bloem, zeker,het was een harde beslissing, ik had o zo graag die hypotheek op 0 willen hebben voor uur U.
    @Zuinigaan, veel late herintreedsters hebben hetzelfde probleem als jij nu. Ik denk dat de volgende generatie de zaken beter hebben geregeld.
    Hoe vaak huisvrouwen mij niet hebben verteld vooral parttime te gaan werken. Maar wat heb je dan? Minder pensioen opbouw, meer koffieleuten, en niet aan jezelf werken.
    Ik heb het tegenwoordig ook goed naar mijn zin op het werk.
    @Willeke, nee ik heb het niet helemaal overdacht, het is bij mij vooral ook gevoel. Zo lang en zo hard. Tijd om voor mezelf te kiezen.
    @Moneypenny, dank.
    @N(ero)otje, ja dat is wel nodig voor het eeuwig terugkerende onderhoud enz.
    @LZV, ik wist dat niet, betekent dat alle niet werkenden vrijwel geen AOW ontvangen?
    Toen ik 50 werd zat ik in een riantere positie dan nu, geloof ik.

    In mijn geval is het 380 euro meer als ik 65 ben.
    Helaas heb ik twee jaar terug mijn koopsompolissen allemaal op 63 jaar gezet. Wist ik veel.

    Het ABP heeft er jaren over gedaan om mij op 100% te zetten. Voorheen stond ik op 56% . Dat was niet zo, maar het lukte maar niet om het ABP op andere gedachten te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. LZVr schreef: Weet je ook dat bij vervroegd stoppen met werken de AOW met 2% per jaar in mindering wordt gebracht?Stop je 5 jaar eerder dan de AOW leeftijd dan is dat straks 10% minder AOW. Gr. LZV

    OB antwoordde: @LZV, ik wist dat niet, betekent dat alle niet werkenden vrijwel geen AOW ontvangen?
    Toen ik 50 werd zat ik in een riantere positie dan nu, geloof ik.

    Nee, dat is het kromme. Niet-werkenden ontvangen in principe evenveel AOW op de AOWgerechtigde leeftijd als werkenden. De korting die LZvr bedoelt is een nieuwe maatregel, gericht aan werkenden, en bedoeld om eerder stoppen met werken te ontmoedigen. Dat wat jij wilt, wordt op deze manier door de regering ontmoedigd. Wel belangrijk om goed uit te pluizen, lijkt me. Misschien eens informeren bij vakbond, sociaal raadslieden, ouderenbond, of bij de SVB zelf?
    Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Hsm, ik heb de informatie van de website van mijnabp.nl
    Ik geloof dat ik nog een beetje geluk heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het klopt niet helemaal: Er is een pensioenakkoord gesloten in 2010, dat zegt dat in 2020 de AOW leeftijd naar 66 gaat en in 2025 pas naar 67 jaar.
    Maar inderdaad geldt dan, dat je gekort wordt op je AOW als je wel op je 65e wilt stoppen. Maar dan krijg je dus wel al op je 65e je AOW.
    Die niet-werkende, die wel de volledige AOW krijgt, krijgt die pas op zijn of haar 67e. Per saldo krijg je dus 24 maanden extra geld. Logisch, dat dat ergens vanaf gehaald moet worden.
    Overigens vind ik het wel een beetje wrang: ik heb vanaf mijn 16e gewerkt; volgens het pensioenakkoord zou ik mijn AOW en pensioen pas op mijn 66e krijgen. Dan heb ik er wel 50 jaar opzitten. Terwijl veel van de mensen, die besluiten over zo'n akkoord pas op hun 26e zijn gaan werken. Daar zou best naar gekeken mogen worden. Maar dat is weer wat anders....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Ari, dat ben ik met je eens, dus dat betekent dat mijn pensioen overzicht onjuist is. 50 jaar werken is onbehoorlijk.
    Als je dan helemaal uitgeblust bent, mag je stoppen met werken. Nog een reden om goed naar je vaste lasten te kijken en te leven.

    BeantwoordenVerwijderen