dinsdag, oktober 11, 2011

Update van mijn schulden klant

Mijn klant heeft vorige week de nieuwe polis van haar ziektekostenverzekering DSW ontvangen.
Vanaf deze maand betaalt zij 7 euro minder ziektekostenpremie per maand, bovendien krijgt ze nu gratis steunzolen. Nu worden ze helemaal vergoed via de DSW door de gemeente.

Haar Hans Anders spaarplan voor een nieuwe bril behoort ook tot het verleden. De gemeente vergoedt die bril 1 x per 3 jaar via de DSW tot 114 euro per glas en 49 euro voor het montuur.
Ze spaarde 5,25 euro per maand, maar dat is vanaf komende week voorbij. Ze laat haar ogen opmeten en ze gaat een nieuwe bril aanschaffen.

Ze gaat met haar internet, bellen en tv over van Caiway naar Online. Caiway berekent haar daar 60 euro per maand voor en nieuwe klanten 44 euro. Via het sparen van clix via Euroclix zag ze deze advertentie en we bespraken het.

Online geeft gratis service aan huis om het modem te installeren en kost 38 euro per maand plus wat euro's extra voor onbeperkt bellen via de vaste lijn.
Vroeger was ze klant bij Scarlet en daar wil ze niet meer naar terug. Te vaak zonder bereik.

De begrafenisverzekering, afgesloten via de aardige tussenpersoon en nu lopend bij de RVS heeft een afkoopwaarde van 850 euro voor een verzekerd bedrag van 6000 euro.
Ze heeft die beslissing nog niet genomen. Ze hing aan die aardige tussenpersoon en ik heb inmiddels wel een versleten tong, maar het hangt toch nog. Ze is inmiddels al wel een beetje overtuigd dat die tussenpersoon ook een salaris moet verdienen. En ze is al een beetje zover om verder te kijken. Die afkoopsom valt mij en ook haar vies tegen, maar en dan komen er tig redenen om vooral niks te doen. Iemand overtuigen kost tijd en ik ben niet van het programma 'een dubbeltje op zijn kant'. De beslissing duurt volgens mij geen weken meer.

Ze is inmiddels overtuigd dat jaarlijks overstappen van energie nog niet zo verkeerd is. Ze heeft gelukkig 200 euro terug ontvangen en weet nu ook dat het bovenste klokje van de energiemeter het voordelige oftewel nachttarief aangeeft.

Ze heeft een was-dro-ger! Ja, in de zomer droogt ze in de tuin, maar hoe moet dat in de winter??
Ze zegt: 'Zo'n wasdroog-ding in huis, daar breek je je nek over.' Ook daar zal ik haar in gaan motiveren met argumenten. Dat hoeft niet lang te duren, daar ben ik van overtuigd, Ik zag al een prima plek in haar huis waar de was kan drogen en waar niemand over struikelt.

Haar Persil wasmiddel wordt zodra het op is omgezet in het best getestte en voordeligste wasmiddel Formil van de Lidl. Dat filmpje van Tros Radar was een eye opener.
Haar hele leven wast ze al met Persil. Je stapt niet zomaar over.

Afgelopen zaterdag shopten we in vier verschillende winkels:
De weggeefwinkel in Vlaardingen in de kerk aan de Schiedamseweg 95, maximaal vier stuks per klant.
In de kringloop van Vlaardingen, die van Delft aan de Rotterdamseweg en die in Schiedam.
De prijsverschillen per kringloopwinkel zijn er zeker. Delft is de voordeligste, gevolgd door Vlaardingen en de duurste is de Kringloop in Schiedam.

Ik probeer bij iedereen kleding van maat 46 en schoenen maat 39 zonder hoge hak los te praten, iets wat ze goed kan gebruiken.
Ik ken geen mensen met deze maten, maar toch her en der gevraagd, zonder resultaat tot zover.

Overstappen naar ASN is nog niet gebeurd, want: "Mijn broer van moet echt een pas hebben." Ik wil haar nog even volgen en ik de achterliggende emoties en broer liggen heel erg gevoelig.
Mocht blijken dat er toch iets verkeerd gaat, dan kan ik geen bewindvoerder worden bij ASN,

Ik wil haar graag aan een wandelbaantje van 3 uur per week helpen. Langer lopen lukt niet.
Folders bezorgen, of een weekkrantje. Het uitzoeken en het vorderen duurt tijd.

NB: oeps het is kleding maat 48.

15 opmerkingen:

  1. Wat doe jij je best,zeg! Over een paar maanden heeft je klant haar hele financiele leven tot in de puntjes op orde! Groet Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je wel eerst GOED uitgezocht of zo'n baantje gevolgen heeft voor (de hoogte en het recht op) haar uitkering?!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een vooruitgang! Die andere dingen duren misschien wat langer, maar dit is in ieder geval al gewonnen, super. Lijkt me vermoeiend, maar ook heel leuk om iemand zo te kunnen helpen, zeker als ze ook open staan voor verandering.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anna, dank
    @Ecofabulous, eerst maar eens kijken of ik zo'n baantje kan vinden.
    Als het 25 euro per maand oplevert is het veel en ze mag tot 110% boven het bijstandsniveau verdienen.
    @LLmM, ze vindt het vooral fijn dat ze het niet alleen hoeft te doen. Er zijn redenen dat het niet zo goed gaat. Lagere school is haar hoogst genoten opleiding. Voor mij was dat een eye opener.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wellicht is er een tussenweg voor die verzekering: bevriezen. Geen premie meer, en maar een beperkte uitkering voor de begrafenis, maar wel meer dan die 850 euro nu. Wat trouwens ook nog aan te vechten is, dat bedrag.

    En een 2e pas is ook bij ASN mogelijk, met een machtiging. Kost in ieder geval minder dan wat je eerst opgaf, ik denk tijdelijk 1 euro per maand en op lange termijn 1,50.

    Ze heeft mazzel met jou en mazzel dat ze je eerste klant is. En het klinkt alsof ze niet zo jong meer is, dan is veranderen gewoon heel moeilijk. Als ze weet dat je blogt, geef haar dan ook mijn complimenten door aub?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Caro,/Dat is ook een mogelijkheid. Ik dacht aan een .pdf maken en independer er eens naar laten kijken.

    Voor meer mogelijkheden, wil je me s.v.p. mailen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op het verhaal van de tussenpersoon na, heb je toch al heel erg veel bereikt bij deze mevrouw. En zoals je schrijft, het kan voor sommigen heel moeilijk zijn om veranderingen aan te brengen. Extra knap dus dat het toch lukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi!

    Een vriendin van mij heeft maat 46 en was volgens mij van plan eens wat kleding weg te doen binnenkort, ik zal eens vragen wat ze daarmee van plan is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt me heerlijk wanneer je iemand zo goed kunt helpen als jij dat doet. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Interessant die afkoopmogelijkheden van de uitvaartverzek. Wij hebben geen fin. problemen, maar hebben toch wel spijt van de destijds in 1997 afgesloten gezinsuitvaartverzekering. Die loopt tot 2027 maar liefst, dus nog wel 15 1/2 jaar, voor 5 ps. Zelf sparen zou veel meer opgeleverd hebben. Afkopen zal weinig opleveren,rekenden we eens uit, maar ik begrijp nu dat er nog meer mogelijkheden zijn? Ga zelf ook maar eens Independer benaderen. Groet, Hsm

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Over uitvaartverzek trof ik dit artikel: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/2927600/2011/09/26/AFM-Uitvaartverzekering-vaak-misleidend.dhtml

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je bent een supermaatje voor je "klant"!!! Als je ziet wat je toch in die korte tijd allemaal al teweeg hebt gebracht bij deze dame dan komt de rest ook wel goed. Over die begrafenisverzekering heeft laatst ook iets in de consumentengids gestaan, zal eens kijken of ik dat nog heb....en als ik kleding in die maat heb zal ik je mailen. groetjes JutVrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  13. post lopen voor de ptt of sandd?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik wil je best mailen, maar ik weet veel minder over opschorten of bevriezen van verzekeringen dan independer. Ik weet alleen dat het een weinig gebruikte mogelijkheid is waar je wel recht op hebt.

    Heb ik ooit met een levensverzekering gedaan, die groeit niet meer (behalve de wettelijke rente) maar wordt op mijn 65e wel uitgekeerd, of als ik dat niet haal, aan mijn nabestaanden. En is veel effectiever en groter dan een uitvaartverzekering.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Caro dank, mijn broer (deskundige) adviseerde hem premievrij te maken.

    BeantwoordenVerwijderen