vrijdag, oktober 07, 2011

Vanaf 2015 einde aan voorschotten energienota

Er gaat zo goed als zeker een streep door het gehate maandelijkse voorschotbedrag dat consumenten aan hun energiemaatschappij betalen. Dat schrijft de Telegraaf.

Vanaf 2015 wordt maandelijks achteraf betaald voor werkelijk verbruik. De zomer wordt daarmee honderden euro's per maand goedkoper, de winter veel duurder. De Europese Commissie denkt dat burgers zuiniger gaan stoken als ze elke maand een energienota krijgen die hun werkelijke gebruik weergeeft.

Bron: ANP nieuws via VK


Hoe de maandelijkse afrekeningen gaan weet ik niet, maar ik vermoed dat we tegen die tijd een "slimme meter" hebben, die op afstand is af te lezen.

7 opmerkingen:

  1. Ik hoorde het vanmorgen ook, maar weet niet of het echt een goed idee is. Want is iedereen 'verantwoordelijk genoeg' om vooruit te sparen voor de winter? En hoe zit het met de maandelijkse afrekening; is die altijd wel op tijd? Dat is met de jaarafrekening al zelden zo. Daarnaast: ik ga echt geen incasso afgeven voor een bedrag waarvan ik niet vooraf weet wat het is, betekent dat dan weer hogere (acceptgiro) kosten, of stappen ze daar eindelijk vanaf?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe dan ook het is zeker dat bedrijfen niet iets zullen doen wat voor hun niet beter is...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben er ook niet blij mee. Dat het de consument bewuster zal maken is volgens mij een hip argument om de verandering erdoor te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk trouwens dat het voor energiebedrijven ook niet echt positief is; het brengt meer werk met zich mee en ook meer onzekerheid; met een (flink) voorschot zit je meestal goed, maar als ze ineens allemaal klanten hebben die geen rekening hebben gehouden met een winter die €300 per maand kost (ik noem maar wat), dan moet je maar zien hoe je je geld daar lost krijgt. En ook dat kost weer veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben er ook niet zo blij mee. Betaal liever elke maand een vast bedrag en dat ik eventueel nog wat terug krijg , wanr een vasr bedrag valt beter in de begroting mee te nemen. En daarbij mensen die het al moeilijk hebben wennen in de zomer aan het lage bedrag en moeten dan opeens weer veel meer betalen in de winter. hier mee zorg je ervoor dat er veel meer mensen met schulden komen. En wat te denken van de wanbetaler. dat is dan weer niet goed voor de energie leverancier.groetjes Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je weet zo nooit wat je rekening is per maand... lijkt me geen prettig idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @LLmM, we zullen het gaan meemaken. In de VS werken ze zo al jaren.
    @Dzoli, Ox xio heeft al langer een 'slimme'meter.
    @Heksenbezem, O zo.
    @LLmM, ik denk dat ze die hogere administratiekosen wel doorberekenen, maar met slimme, op afstand af te lezen meters en een goed geautomatiseerd systeem hoeft het niet zo moeilijk te zijn.
    @Anoniem en Eurootje, Zoals Heksenbezem al schreef: We worden als consument bewuster van ons energieverbruik :P :O hahaha

    BeantwoordenVerwijderen