donderdag, oktober 13, 2011

Vier procent werkende economisch zelfstandige vrouwen

Slechts vier procent van de vrouwen zijn economisch zelfstandig en niet afhankelijk van mans inkomen.

Bron: vk.

Ik ervaar dat er een stijging is van het aantal economisch zelfstandige vrouwen met of zonder studieschulden.

Ik vind het heel bijzonder dat een kennisje van me die iedere drie jaar voor de Shell ergens anders moet werken, een man heeft die in ieder ander land waar zij werkt, binnen een paar maanden een job vindt.
De eerste maanden zijn voor hem lastig, het duurt langer voordat ook hij een werkvergunning heeft, toch lukt het hem ook. Ze hebben (nog) geen kinderen.

Sneu vind ik het voor de vrouwelijke arts die meer dan 40 uur moet werken, anders kan ze niet functioneren in haar ziekenhuis-artsen-baan. Haar man heeft geprobeerd minder te werken, maar op de dagen dat hij thuis was, werd hij zo vaak door zijn werk gebeld, dat het niet lukte. Nu hebben ze veel vrouwelijke hulp. Ze hebben twee kinderen en ook wil ze promoveren. Daar werkt ze in haar vrije tijd aan....

In mijn werkomgeving zijn steeds meer vrouwen. Dat was vroeger anders. Ik zat in een klas met hooguit nog een vrouw en de rest was man. Nu struikel ik over de werkende vrouwen in het bedrijf waar ik werk.

Is het dan toch maar echt 4% werkende economisch zelfstandige vrouwen?

De trend zal doorzetten, maar met het aantal op de klippen lopende huwelijken met de stijging van goede KDV en BSO-opvang, zal het aantal werkende economisch zelfstandige vrouwen steeds meer worden.
Je ziet nu al dat veel hoogopgeleide vrouwen ook een lager opgeleide man vinden. Dat de mannen dat accepteren is al heel wat.

Niet dat werken moet voor vrouwen, maar ik heb werken nooit vervelend gevonden. Jaren geleden was de druk hoog om thuis te blijven. Nu ligt de druk hoog om te werken.
Wie weet hoe het over tien jaar weer is.

8 opmerkingen:

  1. Dat is echt heel weinig! Ik zou ook denken dat het er meer zijn. Ik ken wel redelijk veel single vrouwen die werken, ik neem aan dat die economisch zelfstandig zijn. Ik ben niet single, maar wel economisch zelfstandig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je schrijft het zelf al: 'ze hebben nu vrouwelijke hulp'. Veel officieel niet-werkende vrouwen werken als 'zwarte' schoonmaakhulp, kinderoppas/overblijfouder, of thuiskapster. Tja, is dat werk of geen werk? En economisch zelfstandig,wat zegt dat eigenlijk als je bedenkt dat er hoogopgeleide tweeverdieners bestaan die niet rond kunnen komen, en daartegenover alleenstaande ouders bestaan die na de scheiding beter uitkomen met geld omdat de 'big spender' nu weg is? Het Volkskrantitem wordt eigenlijk elk jaar weer als opgewarmde prak opgediend, met de bekende welles-nietus discussie erachteraan. Ik vind het net zo'n discussie als borstvoeding versus flesvoeding of wel of niet de kinderen naar de kinderopvang.
    Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is ook maar hoe je het bekijkt. Welke normen worden gehanteerd voor die economische zelfstandigheid? Is elke vrouw die minder dan 50% van het gezinsinkomen verdient economisch niet zelfstandig? Misschien kunnen die vrouwen op een economisch iets lager niveau best rondkomen en zijn ze als alleenstaande (ouder) wel degelijk economisch zelfstandig.
    Ik zie in mijn werk veel vrouwen werken. Bij die 4% kan ik mij niet zo veel voorstellen. Wel is het zo, dat bijna al mijn collega's een partner hebben en ze tweeverdieners zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is economisch zelfstandig? Hoe redt de gemiddelde man zich dan als ie opeens voor twee kinderen moet zorgen, een huishouden moet draaien en ook nog de kost moet verdienen?
    Denk dat twee van de drie taken dan ook in meerdere of mindere mate worden verwaarloosd?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk doch dat de situatie van de vrouwen zo enorm vooruit gegaan si dankzij onze moeders die ervoor gevochten hebben en zelfs waarschijnlijk het minst aan haden.Hert kan beter .,...het was slechter;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je economisch zelfstandig bent, dan verdien je tenminste 70% van het netto minimum loon.

    Kortom genoeg om je broek op te houden mocht je in de bijstand terecht komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat klopt wat Dalango zegt. Maar wat er niet bij verteld wordt (dat soort niet vermelde gegevens zijn vaak minstens zo interessant!) is dat uitgegaan wordt van de vrouwelijke beroepsbevolking van 15-65 jaar. aangezien de leerplicht tegenwoordig tot 18 jaar duurt (behalve als je op je 17e al een startkwalificatie gehaald hebt, maar dat gebeurt zelden) is bijna geen enkele 15-18 jarige meid economisch zelfstandig. Daarna volgt vaak nog een periode van studeren. Dus onder de 22 jaar zullen er weinig economisch zelfstandige meiden zijn, maar dat betekent niet dat ze huisvrouw zonder baan zijn. Verder worden ook vrouwen die een uitkering hebben niet tot de economisch zelfstandigen gerekend, dus heb je een WAO of WIA uitkering en ben je alleenstaand, dan geld je ook niet als economisch zelfstandig, je verdient immers niet je eigen geld. Ook bijstandsmoeders gelden niet als economisch zelfstandig. Dit onderzoek wordt regelmatig uitgevoerd door E-Quality, met een politiek geladen achtergrond en door de Volkskrant elk jaar in het nieuws gebracht. Vandaar dat ik er geen waarde aan hecht. Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat klinkt erg laag. Ik dacht eigenlijk dat het hoger was.

    BeantwoordenVerwijderen