maandag, oktober 31, 2011

Wij willen zon

Een gezamenlijke inkoop van zonnepanelen, kun je intekenen op een gezamenlijke inkoop tot
11 november, zo werd ik getipt door iemand die deze panelen ook gaat kopen.


Als jij stopt met werken heb jij goedkope energie, sprak iemand die mensen werft om ook panelen te kopen.

Lijkt me wel wat: http://www.wijwillenzon.nl/ voor 6 panelen met een geschatte opbrengst van 1200 kWh per jaar kost die € 2.547,07 levert volgens de site 290 euro op en voor 12 panelen

€4.638,27 voor 2.350 kWh.

Ik ga er over denken, maar wacht denk ik toch de volgende actie af.

De bedragen van de besparingen zijn te enthousiast. Op dit moment zou voor mij de winst tegen het hoogste tarief bij Greenchoice 259 euro zijn en niet zoals bij 6 panelen wordt gesteld 290 euro.

Na 14 jaar terug verdiend in de huidige situatie.

Misschien is dit voor jou anders en beter.

Maar over een paar jaar betalen we maandelijks achteraf ons echte verbruik. Wat als we in een maand meer terugleveren dan verbruiken?
In de winter schijnt de zon niet. Zouden we dan niet nog langer gaan doen over het terugverdienen?

Met aandelen eigenaar worden van een windmolen lijkt mij een betere oplossing. De wind waait in de winter vaak harder. Dan schijnt de zon niet en verbruiken we meer stroom.

Update 2-11-2011: Ik ga het niet doen, want ik heb geen geld.
Ik richt me op het aflossen van het huis en onderhoud aan het huis. Nu ik nog maar een jaar en drie maanden heb, voordat ik een val van inkomen heb, richt ik me op de verwachte financiële val van ruim 1.000 euro per maand.
Een rendement van mijn geïnvesteerde inkomen in steen, levert jaarlijks minimaal 2,5% op, na belasting. Ik blijf jaarlijks veranderen van energieleverancier. Met zonnepanelen zit je het best bij Greenchoice.

De badkamer wordt verbouwd. Ik heb een luxe badkamer, incl bad met bubbeltjes, maar deze is niet praktisch. De nieuwe badkamer wordt stukken voordeliger dan mijn vorige. Die kostte 14 jaar terug 17.000 euro. Nu misschien hooguit 3.000. Met veel gasten is praktisch een must.

Zo zijn er nog een paar dingen waar ik me op ga richten.

6 opmerkingen:

  1. Het klopt niet helemaal wat je zegt. In de winter heb je ook nog energie opbrengst van de panelen. De zon hoeft niet perse te schijnen, en denk maar eens aan die heldere, ijskoude dagen met blauwe luchten. Dat levert ook nog wat op.

    Als je in een maand meer teruglevert dan verbruikt, krijg je dat bedrag uitbetaald. Het verdwijnt niet in het niets en wordt gewoon gesaldeerd.

    Je moet niet denken in termen van terugverdienen. Maar uitrekenen dat je eigenlijk in 1 klap je enrgierekening vooruitbetaald voor 20 jaar lang!
    Dus voor die 1200 kWh per jaar, uitgesmeerd over 20 jaar, heb je dan 0,11 cent per kWh betaald. Dat is toch heel netjes!

    Het is dat ik al zonnepanelen heb, als die actie er toen ook was, had ik gelijk meegedaan.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij krijgen dit jaar een subsidie van 1200 euro voor de aanschaf van zonnepanelen. Reken maar dat we het gaan doen. Groet, Hsm

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij waren vorig jaar ingeloot voor subsidie op zonnepanelen en hebben voor 3600 WP op ons dak laten leggen. Het was wel een forse investering maar via de subsidie komt er jaarlijks ruim €700 terug en dan hebben we het nog niet eens over de door onszelf opgewekte elektriciteit. Over het kalenderjaar 2011 staat er nu al ruim 3250 kwH op de teller. Ik vermoed dat er de laatste 2 maanden zeker nog wel 100 kwH bij kan komen. Een dag als gisteren bijvoorbeeld, leverde hier nog dik 10 kwH op. Als je voor een kwH gemakshalve €0,20 rekent, en dat is aan de lage kant, dan levert die 3350 opgewekte elektriciteit ook nog eens €670 op. In ons geval is de terugverdientijd ca 8,5 jaar. Best wel lang, maar we vinden het zó leuk en het werkt ook nog eens supermotiverend om nóg energiezuiniger te zijn.

    Succes met je beslissing!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Dzoli, nee ik ga het niet doen.
    @Patrick-de kleine dingen. dat is een verrassende goede kijk op de uitgaven.
    @Vlijtig Liesje, welcome.
    @Hsm. Subsidie, geweldig. Las dat in A'dam en omg. subsidie wordt gegeven.
    @Ellen, ja ik weet het.

    BeantwoordenVerwijderen