donderdag, november 03, 2011

Hoeveel scheelt je dat nou per maand dat aflossen?

Er zijn van die momenten, dat ik toch nog eens moet zuchten als ik de waarheid weer eens onder ogen heb gezien. Van die harde momenten, waaruit blijkt dat het hard buffelen is en het maar zo op het oog weinig oplevert. Dat ik soms denk: 'komt er dan nooit een eind aan?'.

Dit jaar loste ik 10.754,69 af. Een leuk bedrag toch?
Hoeveel rente betaalde ik nu per maand minder met dit leuke extra afgeloste bedrag?

37,07 RENTE minder.

In januari betaalde ik 296,78 maandelijks aan rente op een hypotheekbedrag van 85.814,66 en deze maand 259,71 over een hypotheekbedrag van 75.493,86. Allemaal postnumerando neem ik aan. Het kan ook net zo goed anders zijn, dus prenumerando. Het maakt niet uit, het is en blijft een bedrag.

Hoe dan ook, wanneer ik volgende maand weer een extra bedrag van 5.000 euro aflos, dan gaat het weer een tientje of zo omlaag. Ik ga het niet eens meer uitrekenen. Volgende maand betaal ik, omdat ik dat verzocht heb, wederom 659,10 inclusief rente en aflossing en daarbovenop die 5.000 euro. Dan is het saldo toch maar weer mooi ongeveer 69.287,00. Daarmee komt mijn droom uit! Die extra aflossing komt vanwege een extraatje en er ook nog wat extra bijgespaard.

En ik hoop eind 2012 minstens op 50.000 euro uit te komen. Dat is bijna 20.000 euro extra aflossen.

9 opmerkingen:

  1. Netjes hoor! Het scheelt misschien zo op het oog niet veel, maar denk maar aan alle mensen die nog lang niet op zo'n laag hypotheekbedrag zitten als jij (zoals wij :p)!

    Die ben je allemaal heel wat stappen voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeeeeeeeeeeeel erg netjes!
    En het gaat niet alleen om het maandbedrag natuurlijk dat je minder betaalt maar het totaalbedrag!
    Dus super gaaf!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar hoor! Je lost enorme bedragen af en in rente lijkt het soms confronterend weinig te schelen. Wat mij helpt is het over de hele looptijd uitrekenen. Ik had laatst bv ruim 5500 afgelost, dat bespaart per maand zo'n 20 euro. Over het restant van de looptijd scheelt dat echter ook ongeveer 5500 euro aan rente. Het levert me dus het dubbele op, want ik hoef dat aan rente niet meer te betalen en het is ook al afgelost op de hoofdsom.

    Ik vind het trouwens echt fantastisch hoe je dit doet, petje af. Mijn hypotheek is helaas veel hoger, dan lijkt het einde nog minder snel in zicht te komen. Het is echter verdeeld over 3 hypotheken, waarvan ik nu eerst de kleinste probeer te tackelen als een soort snowball. De kleinste is nu nog zo'n 65k, dus moet nog wel even.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet het, ik heb vorig jaar 12000 euro afgelost. Het scheelde 45 euro per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er heel knap uit.
    Ik kan best goochelen met nummertjes, maar ik denk niet dat ik het zo allemaal zou kunnen opschrijven. Het kan ook komen omdat ik op dit moment zelf de hypotheek niet hoef te betalen(daar heb ik zo'n vent voor die wel werkt...)

    Overigens: ik hoef zelf de komende paar weken niet de boodschappen te doen. En kleding is er ook nauwelijks nodig. De €300 in m'n portemonnee is puur voor de andere dingen. Ik hoop dat het gaat lukken (ik vind dat het gaat lukken)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik zie hoeveel je hebt afgelost, vind ik dat nog best weinig rente schelen eigenlijk per maand.

    Ik vind het knap voor je, en streef er ook naar zoveel mogelijk af te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, je bent goed bezig!
    Wij lossen ook extra af (op ons aflossingsvrije deel) en merken ook niet zo veel. Maar... het hypotheekbedrag wordt gelijkmatig lager, dat is extra stimulans.
    Ons spaarhypotheekbedrag blijft gelijk, we twijfelen best wel of we dat ook niet eerder willen inlossen, maar ja, zijn nu 11 jaar bezig, nog 9 jaar, en dan is het belastingvrij. Moeilijk, we dubben nog even door.

    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Bespaarmama, jammer dat ik niet in een groter en mooier huis woon :p)!
    @NatuurlijZuinig, dank.
    @LLmM,ja, of het nu een groot of een klein huis is, jij en ik, wij willen toch wat onafhankelijker zijn.
    Ik lees je blog direct zodra er weer een stukje op staat, wat regelmatig gebeurt:-) Je rentepercentage is iets hoger dan het mijne, dus je hebt iets meer aan het aflossen :p))))! haha.
    Lastig alle hypotheken zo, maar wel kicken als je er een kunt opruimen.
    @ZuinigAan Ja, ik weet het, ik hoop voor je, dat je je vaste lasten lager dan je AOW kunt krijgen.
    @Lottebees, ik heb niemand die voor me werkt. Maar ik heb ook geen kleine vent.
    @Marja, die spaarhypotheek kan eenvoudig overgezet worden naar een bankspaarhypotheek. Dat is begin dit jaar gewijzigd. Een bankspaarhypotheek is voordeliger dan een gewone spaarhypotheek, voor jou dan. Voor de bank iets minder. Lees er eens over!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoihoi,

    Je kunt googlen op 'mortgage calculator' en dan krijg je een aantal hele mooie rekenprogrammaatjes. Wij zijn nog aan het begin van onze hypotheek, en als wij dit jaar nog 1000 extra aflossen, scheelt dat aan het eind 3000..... Per maand scheelt het maar 8 euro, dat zou niet zo motiveren, maar dat totaalbedrag aan het eind motiveert wel!

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen