vrijdag, november 25, 2011

Hypotheek aflossen wordt meer populair

Steeds meer mensen zijn begonnen met hypotheek aflossen, zo blijkt uit onderzoek van RTL nieuws, die daarvoor rondging bij meerdere banken.

Het blijkt dat de lage rentestanden op spaarrekeningen dat het ouderwetse aflossen meer rendement oplevert.
Hypotheek aflossen is een trend, het is hip aan het worden. Wie had dat ooit gedacht. Vroeger was beleggen populair. Als iemand toen zei, ik heb eerst mijn huis afgelost, dacht ik wat een saaie piet. Bjegg. Nou ja, er is dus al een tijdje een omslag merkbaar.

Op het nieuwsfilmpje komt ook een rendementsberekenening voor.

Wil je dat zelf berekenen, dan kun je rekenvoorbeelden bekijken op RTL nieuws.

10 opmerkingen:

  1. Ik vind het wel een goede ontwikkeling! Saai, misschien, maar wel prettig, als je weet dat je huis van jou is. Dan stopt dat gestress over die huizenprijzen misschien ook eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voorbeeld twee is bijna net onze situatie.

    Sparen voor je eigen huis in plaats van in feite lenen van de bank geeft een stuk meer rust.

    Veel mensen weten denk ik ook niet dat ze gewoon kunnen aflossen al hebben ze een aflossingsvrije hypotheek.

    De situatie is nu zo apart, je weet niet of er over een maand nog een euro is. Ik hoorde dat het geval Dexia is uitgelekt via een interne bron, anders was het onder de pet gehouden. Hoe veel meer banken vragen steun waarover je niets hoort?

    Ik denk dat de bank waar ons bescheiden bedrag staat redelijk betrouwbaar is, maar ik ben ook geen accountant.

    Al is het niet helemaal lonend, ik wil best een bedrag achter de hand houden, maar liever los ik een schuld af, dan rente te betalen en tegelijk te sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @LLmM, ja de maatschappij is veranderd. Vroeger kreeg je regelmatig een telefoontje, met de woorden: Maar mevrou het is heel goed dat u 1 x per paar jaar uw hypotheek bekijkt. Die telefoontjes krijg ik niet meer.
    @Valhalla, het geeft veel rust, het knaagt nog steeds, dat ik zoveel verkeerde beslissingen nam.
    Dankzij het consuminderen kan ik wel eerder met ABP?!
    Alhoewel mijn deskundige broer me adviseert om in deeltijd pensioen te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi artikel hierover in Trouw vandaag, met ook een aanzet voor een verbluffend eenvoudige oplossing voor de hypothekencrisis: de maandelijkse teruggaaf verplicht gebruiken voor aflossing.http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/3050345/2011/11/27/Na-de-crisis-ging-onze-kachel-op-17-graden.dhtml
    Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Hsm Goed artikel. In drie jaar tijd 60.000 euro is veel.Jammer dat de hoogte van de Hypotheek niets is verteld. De auteur schrijft boeken. Interessant

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Drie keer raden waar mijn volgende boek over gaat... ;-)

    Ter info: beginstand was 165.000 euro. Inmiddels rond de 83.000.

    Groeten,

    Gerhard Hormann

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Gerhard Hormann, Ehmm, Wikipedia, een boerderijtje in de Randstad aan een doodlopende weg en een tweede huis in Overijssel?
    Ik denk dat het tweede huis 165.000 euro heeft gekost?
    Het boek 'een tweede huis' bestaat al.
    Hoe dan ook,goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prima speurwerk! 2e huis = hypotheekvrij. 165.000 is (eigenlijk: was) resterende schuld eerste huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Gerhard: 'met dank aan Wikipedia':-))
    Niet verkeerd boerderij op 83.000 euro afgelost en tweede huis hypotheek vrij. Ik ga je boek lezen, als het zover is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @opnieuw beginnen
    Leuk dat je mijn boek wilt lezen. Ik had jouw eigen weblog natuurlijk ook al gevonden vanwege "beroepsmatige belangstelling"! ;-)

    Groeten,

    Gerhard

    BeantwoordenVerwijderen