vrijdag, november 04, 2011

Ik grossier in spaarrekeningen

Na de aanschaf van de andere grijze auto vorige maand heb ik nu een aparte spaarrekening geopend bij Ohra alleen voor het bijhouden van de afschrijvingen.
Ik kan best wel alles bijhouden op een spreadsheet hoor, maar ik kies ook voor het gemak. De laatste tijd hield ik zelfs helemaal geen spaar-spreadsheet meer bij met verschillende kolommen en dan vergat ik weer om de rente er bij te rekenen.

Misschien kun je die spaarrekening vergelijken met het Brabantia doosje van vroeger.


Ach ik kan wel begroten, maar ik ben kampioen uitgeven onderhoud huis. Lekker reserveren en budgetteren per ding, het kwam er niet zo van.
Voor auto hoop ik dat het wel uitkomt, dat ik de komende vijf jaar 100 euro op die Ohra rekening stort en dat ik dan met rente weer een andere auto, indien nodig aan kan schaffen.

Helaas heb ik niet meer spaarrekeningen, omdat ik een paar ton opzij kan zetten en de boel moet verdelen over meerdere banken. :P

Een auto, zeker nu ik een onopvallende saaie grijze heb, heb ik niet zoveel mee. Rijden moet dat ding, ook met sneeuw en ijzel. Het ding is zo onopvallend dat het zeker een paar weken heeft geduurd voordat ik hem kon onderscheiden van andere saaie grijze auto's. Ik ben er zelfs totaal aan voorbij gelopen. Op het terrein van Ikea, moest ik zelfs lang zoeken, waar heb ik dat ding ook al weer gezet. Gelukkig heeft deze een afstandsbediening, kun je nog zien waar die knipperlichten even aan en uit gaan. De volgende moet er beslist onderscheidend uitzien!

Als er onverwacht iets gebeurt dat ik de auto na drie jaar moet vernieuwen, ja dan heb ik aan dat aparte sparen ook niks.
Op mijn blog heb ik dan ook een reserve daarvoor weergegeven.

Ik weet niet hoe het komt, maar deze maand kan ik zomaar meer dan 1000 euro opzij zetten.

Ja, ik weet wel hoe het komt, een paar mazzeltjes en ik heb deze maand nog geen grote onderhoudsplannen....
Ik heb ze wel, maar ik kan ze nog niet uitvoeren, zoals een praktischer badkamer, het behang overal vanaf en dan behangvrije, maar toch mooie muren.
Een geluidsarme slaapkamer, een nieuwe lamp boven de eetkamertafel, nieuwe brievenbus, want deze blijft vaak openstaan, het veertje werkt niet zo goed en ik ben onhandig. De spullen heb ik al en de onderhoudsman heb ik al gesproken.

Misschien moet ik nog een spaarrekening omdat ik het milieu nog wil teisteren met een paar maanden Australië of zo, wanneer ik lekker ga stoppen met werken. (Zou ik mezelf dat wel gunnen, komt krentje dan niet om de hoek kijken?) Het is een wens die ik al jaren heb. Maar met te weinig vakantiedagen vond ik dat altijd zonde. Een sabbattical dus, maar dan een paar kilometer verderop.

11 opmerkingen:

  1. Misschien kan je een reisje boeken op een vrachtschip? Die mogelijkheid bestaat wel. Is goedkoop en de boot vaart toch wel....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Valhalla, goed idee, de vrachtschepen varen tegenwoordig iets rustiger, maar de meesten varen naar Shanghai. Ik las afgelopen week in de krant (ahum) dat de overslag het laatste kwartaal, in de haven iets minder is geworden. Ik zou de directeur van het Haven be drijf eens kunnen vragen, maar ik las ergens anders dat hij dit weekend de marathon in N.Y. loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja of zelfs part time werken op een cruise.Beetje werken en gratis wonene.Kom je op de besteming heb je aardig centje en kan de vakantie beginnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het ook altijd makkelijker om gewoon voor van alles een rekening te hebben, anders stop ik alles in het huis. Dat is een beetje mijn zwarte gat ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een aparte rekening met speciale doelen is gewoon enorm handig. Ik doe het ook.
    Ik zou ook graag meer van de wereld zien, maar dat zit er voorlopig niet in. En sparen ervoor ook nog even niet. Maar het komt allemaal wel.Ben nog jong zat....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik doe ook altijd in aparte spaarrekeningen. Voor mij werkt dat altijd heel goed.
    Leuk zijn die van M.oneyy.ou, die kun je dan ook een naam geven ;-) BOOT, HUIS, AUTO etc...
    Verder hebben we er ook een paar bij AS.N, en de oude P.ostban.k natuurlijk. Ohra zal ik ook eens naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik begrijp niet dat je een hekel aan de kleur heb van je auto ,,doet er wat aan laat hem spuiten in de kleur die je graag heb,, heb zelf dat ook gedaan dan is je wens vervuld, gaat over al bij spuiterijen langs of bel en ook internet de prijs op vragen ,,je bent hem een dag en nacht kwijt ,,en je leven zie er heel anders uit doe het maar????

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Valhalla, ik wist dat niet dat dat echt kon. Ik heb flink zitten surfen vandaag.
    @Dzoli, ook niet verkeerd. goede tip.
    @LLmM, ja, dat is het gevaar, dat we alles ogeven voor het grote doel.
    @Lottebees, ja je bent nog (lekker) jong. Ik vind mijn leeftijd ook prima. Ik denk op vrijdagavond nog vaak aan vroeger. Vroeger was ik op vrijdagavond versleten. Nu doe ik nog vaak leuke dingen op vrijdagavond. Ik heb denk ik beter met energie om leren gaan.
    Heel gek, heb je geld, dan werk je, dan heb je geen tijd. Heb je tijd, dan heb je geen geld.
    @Ari-Atari, een eigen BOOT is een heel leuke optie.
    @Anoniem, binnenkort maak ik een ritje naar een autospuiter.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, dat op een vrachtschip is super. Er heeft eens (in de NRC of de Volkskrant, dat weet ik niet meer) een hele serie gestaan over een man die niet meer werkte en dan regelmatig dat soort reizen maakte. Ik dacht toen ook gelijk "dat lijkt me wel wat" :-)
    Het kan echt ver, naar de Cariben of zo, maar ook "gewoon" richting de Oostzee.
    Weer wat om over te dromen :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 1000 euro wegzetten is toch heerlijk nog even en dan kan ik dat hopelijk ook eens doen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Schuldenvrijleven, ik hoop het voor je en dat je je huidige werk kan behouden.

    BeantwoordenVerwijderen