zaterdag, november 19, 2011

Laatste overzicht van mijn eerste schuldenklant

Mijn schuldenklant is er dankzij de WMO Sociale dienst 500 euro per jaar op vooruit gegaan Bijdrage langdurige arm, jaarlijks steunzolen en bril 100% vergoed 1 x per drie jaar en
korting op de ziektekostenverzekering bij DSW.

-Ze is zelf overgestapt op voordelig internet van Online.' Scarlet had ze vroeger en nee dat nooit meer. Helaas stoort haar tv nu nogal, maar ze wist dat de kans er in zat.
Bovendien vertelde ze me dat het digitale kastje aan moet blijven, anders is ze haar zenders kwijt. Raar vind ik dat.
-Ze verdient cadeaus bij Euroclix en Moneymiljonair, Vult enquêtes in via het NIPO. GFK scannen van de boodschappen in ruil voor cadeaus gaat niet door, ze hebben voldoende éénpersoonshuishoudens
-Ze heeft kleding gekregen, we gingen op kringloop en weggeefwinkel-jacht.
-Haar pc is schoongemaakt en ook voor het installeren van Online was er hulp.
-Haar schuld bij de Dierenarts is afgelost.
-Ze heeft nu alleen nog schuld bij Comfortcard.
-Ze kan omgaan met Google Docs en het excel programma in Google Docs.
-Ik bouwde een spreadsheet dat veel dingen, zoals sparen, pinnen boodschappen, vakantie, kleding overzichtelijk maakt.
-Moneymiljonair maakte het haar mogelijk dat ze parels verdiende aan haar overstap naar Energie Direct via Easywitch. De overstap had ook via Euroclix plaats kunnen vinden. Voor deze overstap verhoogde ik haar laatste verbruik met 15% zodat de kans klein is dat ze bij moet betalen en mogelijk geld terug krijgt.
-Die RVS begrafenisverzekering blijft voorlopig. Ze gunt de RVS veel winst. Ik berekende voor haar wat ze jaarlijks op een geblokkeerde bankspaarrekening moet storten om de inflatie bij te houden,
-Ik liet haar de mogelijkheden zien voor overstap naar andere inboedel enz verzekeringen, maar ze komt uit een cultuur waar angst heerst om iets zonder een gezellige koffiedrinkende tussenpersoon af te handelen, al twijfelt ze toch.
-Overstappen naar een andere bankrekening is te eng enz.
-Bij aanschaf spaarlampen usb-sticks kijkt ze voortaan eerst op Voordeelmuis.nl
-Ze kreeg op een kerkelijke rommelmarkt een paar rollen mooi behangpapier.
-Ze ` leerde` afdingen op de rommelmarkt.
-Ze vult nu ook haar boodschappenprijzen regelmatig in.
-Ze is het leuk gaan vinden om goed te informeren naar alternatieven, voordat ze iets aanschaft. -Goedkoper uitzijn, begint een sport te worden.
-Ze geeft maandelijks nog minder uit aan boodschappen.
-Ze is mondiger.
-Mijn wekelijkse bezoeken eindigen begin december. Dan zijn we drie maanden aan de slag geweest. Ik hou dan wel contact, maar minder intensief.
-De bank en het behang komen als ze haar schuld bij Comfortcard voldoende heeft ingelopen.

Inmiddels heb ik al een paar keer een vraag ontvangen voor een andere schuldenklant, deze zijn veel lastiger dan mijn eerste klant. In januari begin ik aan de volgende als die zich aandient. Naast een full-time baan, B&B, moestuin, zwemmen en nog meer, vind ik één klant per keer ruim voldoende.

Ik heb veel geleerd in deze periode. Het feit dat zij beter functioneert geeft me een goed gevoel. Ik vind dat ze gegroeid is in de laatste maanden Ze durft meer te vragen en ergens op af te stappen, al gaat dat niet altijd gemakkelijk. Het was leuk om te doen.

3 opmerkingen:

  1. Wat zal dat een fijn gevoel geven om iemand op weg te kunnen helpen. Ook al wil je nog zo graag dat iemand zo veel mogelijk probeert te bezuinigen, het blijft de keuze van iemand anders. Je kunt niet alles regelen zoals je het voor jezelf zou doen. Ik zie dat ook bij mijn tante, die graag een televisiegids heeft terwijl ik zeg, dat je alles op internet kunt opzoeken. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed zeg, moet je ook een prettig gevoel hebben, dat je daarin hebt kunnen helpen. Hopelijk lukt het je klant om ook op het goede pad te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi om te lezen wat er allemaal veranderd is. Reëel ook om te laten zien dat mensen niet alle suggesties overnemen om welke reden dan ook. Al met al enorme vooruitgang geboekt! Super!

    BeantwoordenVerwijderen