zondag, november 13, 2011

Levensloop regeling

Gisteravond kwam ik er achter dat ik geen gebruik heb gemaakt van een mooi systeem, namelijk de Levensloopregeling.
Mijn baas doet hieraan mee en het komt er in het kort op neer, dat wanneer je 2 jaar lang, dus 2 x 12% van je brutoloon spaart dat je drie maanden vrij kunt nemen.

Sterker nog, wanneer je dit jaar geld tot 3000 euro nog op de oude levensloopregeling stort dat je nog van deze gunstige regeling gebruik kunt maken.

Niet iedereen is even blij dat ik binnenkort helemaal wil stoppen met werken en ik krijg adviezen van in deeltijd met pensioen en gisteravond kreeg ik de levensloopregeling uitgelegd.

Misschien moet ik het laatste beetje spaargeld maar op deze regeling zetten en dan 3 maanden met behoud van salaris op vakantie gaan.
Helaas is 12% van mijn bruto salaris al meer dan wat er nu op mijn spaarrekening staat, maar die 3000 euro kunnen nog net.

Ik ga er nog even over denken, maar ik wil de levensloopregeling-tip nog even doorgeven.
Met 2012 gaat deze over in vitaliteitsregeling. Ook niet slecht, hoef je niet tot je 100e jaar door te werken.

N.B.: Heb je een spaarloonregeling, ook al met belastingvoordeel, dan gaat de levensloopregeling niet door. Dikke pech dus, of toch niet. Nou ja, voor mij dus geen levensloopregeling.

6 opmerkingen:

  1. Bij het bedrijf waar ik voorheen werkte, werd ook voorlichting gegeven over de levensloopregeling. Prachtig: vrije maanden, kortere werkweek, etc. Maar het staartje: omdat het een klein kantoor was, zou er nooit toestemming voor worden gegeven. Het enige waar je voor kon sparen was eerder met pensioen. Ik had een hekel aan dat bedrijf (geheel wederzijds - ik werk er niet meer) en kon de gedachte niet verdragen dat ik dan rond mijn 62e weer met dat bedrijf contact op moest nemen om mijn geld te krijgen! Ik heb niet meegedaan.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Siebrie, jammer voor je. Ik zag bij het formulier op de ASNbank, dat je het levensloopbedrag ook mee kon nemen naar de volgende werkgever. Maar wat dan ook, veel regelingen worden gesloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij gaat de vitaliteit regeling gaat helaas pas in 2013 in werking!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb er indertijd gebruik van gemaakt. Ik kon in combinatie met nog een hoop vakantiedagen daardoor een half jaar eerder stoppen met werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben benieuwd: wat zou je in die drie maanden gaan doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Vlijtig Liesje, ik zou wel drie maanden op vakantie willen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen