maandag, november 21, 2011

Mistige leuke scootertocht

Gisteravond reed ik over een stille smalle weg langs een rivier zonder straatlampverlichting. Langs de rivier mistte het nog erger dan elders dacht ik.
Er doemde een grote auto voor me op. Ik stopte tijdig bij een uitwijkplek. De auto kon net langs me heen.
Gelukkig was het verder stil op de weg.

Een eind verderop wist ik dat de weg afgesloten was door wegwerkzaamheden, ik koos voor een fietspad door de weilanden. Dacht ik dat het al behoorlijk slecht zicht was naast de rivier, hier waren echt stukken waar ik nog geen vijf meter verder kon kijken.

Mooi is dat, een beetje alleen op de wereld gevoel. De loper voor me droeg een vestje dat oplichtte in mijn lamp. Waar is de weg nou, loopt die links of rechts van de loper? Alles kwam goed.
Gelukkig herinnerde ik me nog net op tijd dat een tunnel onder de spoorweg wel onderheid was en het fietspad boven op het eeuwig verzakkende veen niet. Toen ik zag dat de mist minder was en het superdonkere tunneltje daar was, reed ik nog langzamerde tunnel in om in de tunnel vol gas door te rijden.
Uit het tunneltje nog een eind en gelukkig alle bochten tijdig herkennend door niet vol speed te rijden, ging ik naar links op een voor auto's doodlopende weg, die eindigde bij de plek waar de wegwerkzaamheden in volle gang waren. Ik probeerde meerdere keren verder te rijden, maar dan kwam er weer een bakbeest van een vrachtwagen achteruit rijdend aan, waardoor ik nog maar net de scooter met steken terug kon rijden. Ik reed een eind terug, want misschien was het wel verstandig een ander fietspad door de donkerte te nemen. Helaas kwamen er twee personenauto's aan, die net minder breed waren dan de weg. Ik heb toen maar gewacht.
Na een kwartier kon ik verder.

Was dit nu een spannend tochtje? Ik vond het een vakantie-tocht door de stilte en de mooie natuur. Ik dacht aan Laura Dekker, die de wereldzeeën bezeilt en dacht wat een kanjer is dat toch. Met haar Guppy de grote golven trotserend. Helemaal alleen op de oceaan. Dan is dit tochtje peanuts, niets betekend, gewoon leuk.

4 opmerkingen:

  1. Dit klinkt ook wel ontzettend spannend. Vandaag zou het hier ook misten, maar ik zie voorlopig geen mist. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal! Doet me denken aan de tijd dat ik postbezorger was. In de sneeuw, al glibberend terwijl het nog steeds met bakken uit de lucht kwam. Iedereen vond het sneu, maar ik vond het heerlijk.

    Alles is anders dan, het geluid, je ziet weinig, maar het voelt goed op een of andere manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je er van kon genieten. Ik zou denk ik bang zijn geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @LZV, nee het is lekker weer nu. De andere dag was het nog mistiger dan anders.
    @Henderina, postbezorger! Ja die scooteren tegenwoordig ook wat af. Op gladde wegen. Brrr.
    @Vlijtig Liesje, Valt reuze mee hoor.

    BeantwoordenVerwijderen