vrijdag, november 18, 2011

Onderhoudsbudget van Nibud

Volgens het Nibud en ook andere budgetopstellers is het normaal dat 1% van het budget opgaat aan onderhoud.

Sinds ik een beetje ruimer in mijn financiële jasje zit is het onderhoud aardig omhoog gegaan. Dit jaar staat de teller op 8.700 euro.
Toen ik net begon met dit blog, had ik een CV nodig en kocht die via Speurders. Het ding doet het goed, geen problemen. De volgende CV wordt vast en zeker duurder.

Grof weergegeven is dat 6.500 voor de tuin met nieuwe kunststof poort, ophogen onder het huis en als krent op de pap de milieuvervuilende gasbrander. Deze heeft niet vaak gebrand. Een paar keer als ik of we langer buiten zaten.

Dan nog wat onderhoud 2.200 in de trant van ja, is dat wel groot onderhoud?
Mijn ex-vriend vertelde me dat ik wel heel goed kon rekenen, maar hier wat posten uit dit bedrag, niet lachen, want niet alle kosten vallen onder onderhoud huis:

100 Oral B tandenborstel
640 Ipad II 16 GB 3 G
159 Tv voor op mijn slaapkamer, de vorige bij MP gekochtte begaf het
495 Twee ramen met HR++ glas ter vervanging van lekkende dubbel glas ruiten. Er is heel wat kwaliteitsverschil. Inmiddels weet ik dat dat véél voordeliger kan, als je maar iemand kent waardoor je het voor groothandelsprijzen kunt kopen.
237 Kärcher stoomreiniger SC1402ZS voor die vreselijke rotvloer van me, maar ik kan hem wel hierdoor langer houden.
115 Hor in het raam dat net door HR++ glas is vervangen.
65 Brabantia 40 Mtr droogmolen via de voordeligste webwinkel die ik kon vinden
50 Van een stuk leer dat ik ooit meebracht uit Turkije is een fietstasje gemaakt voor de fietsnavigator, oftewel scooternavigator. 'De' fietsnavigator zonder kuren is nog niet uitgevonden. Dit ding kostte vorig jaar 245 euro, maar heeft een scherm dat iets anders doet wanneer je over een flinke bobbel op de weg fiets scootert en o ja, de accu gaat maar drie uur mee. Dat is vijf uur minder lang dan beloofd. Slimme fietsers weten navigators aan de dynamo op te laden.

Vorig jaar was het onderhoud ook hoog, maar toen noteerde ik het nog niet. Nu ben ik in het noteren een beetje doorgeslagen, door alles te noteren.

3 opmerkingen:

  1. Die ramen vind ik wel onderhoud, maar de rest inderdaad wat minder. Maar er is wat voor te zeggen; onderhoud van je tanden, onderhoud van je vloer, etc. Hier hebben we nog geen pot voor onderhoud, maar zijn we wel aan het verbouwen. Dat is wat mij betreft ook onderhoud. (ook nieuwe ramen, ruimtes isoleren, schilderen, e.d., dus genoeg vernieuwing ook)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tv lijkt mij gewoon boekingspost inventaris, en tandenborstel boekingspost persoonlijke verzorging. Voor die laatste zou je nog gezondheidszorg kunnen invullen, maar dat vind ik al ver gaan. De kapper is toch ook geen gezondheidszorg of onderhoud? Autoverzekering boek ik onder autokosten, want zonder auto was ie niet nodig. Ziektekostenverzekering boek ik op een aparte post om per jaar goed de verschillen te kunnen zien. Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @OLLmM, Nee, bij julllie is alles nietuw... Die grote klus bijjullie. Die Oral B is zo duur, omdat de mondhygieniste zo zanikt, duur is. Ik koos voor veel draaibewegingen. De Philips werd door de mondhygieniste afgekeurd. Waarom moet ik nu nog 2 minuten borstelen met zoveel draaibewegingen?
    @LZV, Tuurlijk, is ook post inventaris, maar ik zie het ruim.Goot gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen